PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob s poruchami chování - OKBS3S125A
Anglický název: Life Context of Individuals with Behavior Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Prerekvizity : OKBS3S113A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět seznamuje studenty s problematikou poruch chování v kontextu života různých věkových skupin osob, od předškolního věku, přes věk školní, až po dospělost. Dopady dílčích poruch chování do života člověka jsou strukturovány podle typu poruchy, samostatně je věnována pozornost příčinám a symptomům sociálně podmíněného problémového chování, se specifickým zřetelem je pak řešena oblast problémového chování pramenícího z přítomnosti zdravotního postižení (ADHD, PAS, mentální postižení ad.). V rámci přednášek i seminářů jsou studenti seznamováni také s možnostmi diagnostiky, analýzy problémového chování, postupy při řešení a terapiemi aplikovanými u osob s poruchami chování. V neposlední řadě je pak pozornost věnována také otázkám prevence u poruch chování.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Povinná literatura:

  1. FISCHER, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. JUCOVIČOVÁ, D. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství, PedF UK, 2014. s. 41 – 63. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/16jucovicova.kn.bl.TISK.pdf
  4. JŮN, H., MARVÁNOVÁ VARGOVÁ, B. Metodika práce asistenta pedagoga: prevence a zvládání problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4706-3. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-01/metodika-prurez-01.pdf
  5. KALEJA, M. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1 Dostupné z: http://projekty.osu.cz/svp/opory/PdF_Kaleja_Teorie.pdf
  6. SLOMEK, Z. Etopedie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.

Doporučená literatura:

  1. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině: základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí.Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
  2. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  3. MKN: PORUCHY CHOVÁNÍ A EMOCÍ S OBVYKLÝM NÁSTUPEM V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ (F90–F98). Dostupné z: https://www.uzis.cz/cz/mkn/F90-F98.html
  4. VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky.Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-66-8. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/20_Predchazeni_problemum_v_chovani_zaku.pdf
  5. VOJTOVÁ, V. et al. Intervence pro inkluzi dětí s problémy/poruchami v chování = Interventionforinclusionforchildrenwithbehaviouraldifficulties/disorders. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 stran. ISBN 978-80-210-7610-5.
  6. ŽÁČKOVÁ, H. a JUCOVIČOVÁ, D. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0204-4.
  7. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
  8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-214-9.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
  • MŠMT ČR. Metodická doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže: https://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

Obsahové vymezení:

  1. Poruchy chování v kontextu života dětí, žáků, studentů a dospělých osob;
  2. Poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání – základní charakteristika podle MKN, školní a sociální kontexty;
  3. Medicínská, společenská a pedagogická hlediska poruch chování;
  4. Sociálně podmíněné problémové chování žáků a studentů;
  5. Diagnostika a terapie u syndromu CAN (syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte);
  6. Problémové chování u žáků se zdravotním postižením (ADHD, mentálním postižením, autismem ad.);
  7. Funkční analýza chování, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie;
  8. Prevence a diagnostika: předcházení problémům v chování žáků.
  9. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
  10. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
  11. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (10.09.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK