PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob s tělesným a kombinovaným postižením - OKBS3S124A
Anglický název: Life Context of Individuals with Physical and Multiple Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3S105A, OKBS3S117A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů získané v předmětu Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným a kombinovaným postižením a znalosti z oblasti nových trendů v podpoře samostatnosti osob s postižením. Studenti se seznámí se systémem podpory osob s postižením, s možnostmi projektové práce v tomto systému. Důraz bude kladen na etické aspekty práce s osobami se zdravotním postižením. Zvláštní pozornost bude věnována problematice těžkého tělesného a kombinovaného postižení. Seminář prohloubí znalosti studentů v oblasti měření kvality života osob s postižením.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (08.09.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 42 hodin

          plnění průběžných úkolů 30 hodin

Příprava prezentace: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)

Povinná literatura

FRYČ, V., CHMELOVÁ, M.,  ADÁMKOVÁ, P. (Eds) Neformální péče v teorii a praxi. Sborník odborných statí. Praha: Alfa Human Service, z. s., 2021, ISBN 978-80-88290-85-8. 

HÁJKOVÁ, V. (ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA:Epocha&Somatopedická společnost, 1.vyd., 159 s., 2009, ISBN 978-80-904464-0-3.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.

VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P.. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.

Doporučená literatura

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5.

ŠESTÁKOVÁ, I., LUPAČ, P. Budovy bez bariér: návrhy a realizace. Praha: Grada, 2010. Stavitel. ISBN 978-80-247-3225-1.

Další zdroje informací:

https://www.agapo.cz/projekty/

https://praceprozp.cz/platna-legislativa-pro-ozp/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)

Student prokáže schopnost provést terénní šetření, zpracovat na jeho základě kazuistiku a prezentovat ji. 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (12.09.2023)

Obsahové vymezení :

1.      životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením

2.      problematika podpory osob po úrazu

3.      partnerské vztahy rodičů dětí s tělesným postižením

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (11.09.2022)

Zpracování a prezentace úkolu na vybrané téma. Možnost 2 oprav. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK