PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob se zrakovým a kombinovaným postižením - OKBS3S123A
Anglický název: Life Context of Individuals with Visual Impairment and Multiple Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3S112A, OKBS3S117A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)
Předmět seznamuje se základními metodami funkčního vyšetření zraku, možnosti funkční diagnostiky osob se zrakovým a kombinovaným postižením, možnostmi rozvoje dítěte se zrakovým a kombinovaným postižením, základů budování komunikace. Probrána budou následující témata: dopady zrakového postižení v rámci vybraných diagnóz predikujících kombinované postižení, integrace zrakových dovedností pro samostatný život, příčiny zrakového postižení, centrální poruchy zraku. V rámci jednotlivých věkových kategorií se předmět soustředí na výběr optických pomůcek, vliv asistivních technologií a zrakový trénink.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 40 hodin

·         plnění průběžných úkolů 42 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

ŠIKL R. Zrakové vnímání. Grada 2012. ISBN 978-80-247-3029-5.

MORAVCOVÁ,D. Zraková terapie. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4.

VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.

CORN, A.L., ERIN, J.N. FoundationsofLow Vision: Clinical and FunctionalPerspectives.Second Edition, 2010.AmericanFoundationforthe Blind.ISBN 089128883X, 9780891288831

http://www.lea-test.fi/

http://www.iazt.cz/

http://www.lowvision.org/

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)

Obsahové vymezení:

1.     Diagnózy predikující zrakové a kombinované postižení

2.     Hluchoslepota

3.     Rozvoj zrakového vnímání osob s kombinovaným postižením

4.     Budování komunikace osob se zrakovým a kombinovaným postižením

5.     Rozvoj kompenzačních smyslů osob s kombinovaným postižením, předškolní vzdělávání dětí s kombinovaným postižením

6.     Rozvoj motoriky dětí se zrakovým a kombinovaným postižením, metoda aktivního učení Lilly Nielsen

7.     CVI - centrální poruchy zraku: diagnostika, edukace

8.     Speciálně pedagogická diagnostika dětí s KP

9.     Speciálně pedagogické diagnostické metody dětí se zrakovým a kombinovaným postižením

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (09.02.2022)

Zpracování seminárního úkolu. Absolvování ústní zkoušky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK