PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování - OKBS3S113A
Anglický název: Special Education of Individuals with Behavioural Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Prerekvizity : OKBS3S103A
Záměnnost : OPBS3S113A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S125A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s problematikou edukace a korekce vzorců chování osob, u kterých lze pozorovat odlišnosti z pohledu sociokulturní normy v psychickém vývoji a sociálních vztazích. Posluchači získají přehled o biopsychosociálních příčinách vzniku poruch chování a o základních problémech etopedie, jako speciálně pedagogické disciplíny. Dále získají informace o vybraných metodách etopedické práce a o charakteristice institucí, ve kterých je tato péče realizována. Posluchači dále získají základní teoretický vhled v rámci primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí. Pozornost bude věnována i problematice sociálně právní ochrany dětí, orgánům sociálně právní ochrany dětí a jejich úloze v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování. V souvislosti s nárůstem adiktologických problémů bude pozornost věnována také základním informacím o problematice závislostního chování a výchovně terapeutických přístupech v oblasti závislostí, minimalizaci sociálních a zdravotních rizik. Důraz je kladen na preventivní programy včetně rezidenční a následné péče v oblasti závislostního chování.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   14 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 26 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)

Povinná literatura:

  1. Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. Kaleja, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  4. Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  5. Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
  6. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1, 2 – mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády, 2003. ISBN 80-86734-05-06.
  7. Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.

Doporučená literatura:        

  1. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674
  2. Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  3. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
  4. Miovský, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN -978-80-87258-47-7.        
  5. Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.                                                                            
  6. Škoda, J., Fischer, S. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781.
  7. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  8. Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (09.02.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)

Obsahové vymezení:

  1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
  2. Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
  3. Členění poruch chování a jejich klasifikace.
  4. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
  5. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
  6. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  7. Náhradní rodinná péče.
  8. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
  9. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
  10. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
  11. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
  12. Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
  13. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
  14. Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
  15. Význam svépomocných organizací.
  16. Substituční programy.
  17. Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK