PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Propedeutika speciální pedagogiky - OKBS3S103A
Anglický název: Propedeutics of Special Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Korekvizity : OKBS3Q101A, OKBS3S102A, OKBS3S104A, OKBS3S105A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Záměnnost : OPBS3S103A
Je korekvizitou pro: OKBS3S105A, OKBS3S104A, OKBS3Q101A, OKBS3S107A, OKBS3S106A, OKBS3S102A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S113A, OKBS3O115A, OKBS3S116A, OKBS3S134B, OKBS3S135B, OKBS3S136B, OKBS3S109A, OKBS3S111A, OKBS3S137B, OKBS3S112A, OKBS3S114A, OKBS3S110A, OKBS3S108A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět představuje na úrovni soudobého poznání historii i současné směřování konceptů podpor osob se znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   16 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 24 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika.Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

Doporučená literatura:

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha:UK,2009 Karolinum. ISBN 978-80-246-1616-2.

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido ,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

Písemný test, seminární práce

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:
1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.

2. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče.

3. Diskriminace a antidiskriminace. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.

4. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci a různorodosti služeb pro lidi se znevýhodněním.

5. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.

6. Vývoj podoborů speciální pedagogiky

7. Diskriminace a antidiskriminace, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006)

8. Nové trendy ve speciální pedagogice.

9. Nestátní neziskové organizace jako cesta k humanizaci, rozvoji a různorodosti zdravotních a sociálních služeb

10. Paliativní péče a rozvoj hospicových zařízení v ČR

11. Speciální pedagogika osob v období senia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK