PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OKBS3S102A
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Korekvizity : OKBS3Q101A, OKBS3S103A, OKBS3S104A, OKBS3S105A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Záměnnost : OPBS3S102A
Je korekvizitou pro: OKBS3S106A, OKBS3S107A, OKBS3Q101A, OKBS3S104A, OKBS3S103A, OKBS3S105A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S109A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (14.09.2021)
Cílem předmětu je seznámení studentů s vědním oborem pedagogika - jeho terminologií, propojením s ostatními vědními obory, tvůrčí činností vycházející s pedagogických věd a aktuálními pedagogickými trendy a výzkumnými zjištěními. Studentům bude nastíněno pojetí výchovy a učitelské profese z historického hlediska až po současnost, představen vzdělávací systém ČR, EU a vybraných zemí a fungování různých vzdělávacích institucí v ČR. Z hlediska aktuálních poznatků budou studentům předložena současná výzkumná zjištění v oblasti pedagogických věd. Z praktického hlediska se studenti seznámí s využíváním informací z relevantní odborné literatury a z webových stránek vzdělávacích institucí (jak a kde hledat). Studenti zformulují vlastní názor na vybrané téma z aktuální problematiky týkající se vzdělávacího systému ČR s využitím odborné literatury. Dále bude v obecné rovině studentům vymezen pojem inkluzivní pedagogika.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)
Přímá výuka 10 celkem
Přednášky: 10 hodin
Cvičení: 0 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 7 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 13 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 5 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (14.09.2021)

Doporučená literatura (obecná)

DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009.

GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004.

JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.

KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997.

KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008.

PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999.

JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52.

KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011.

Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000.

MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006.

POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (04.11.2021)

Tematické okruhy 

1. téma

  • Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd
  • Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání
  • Zdroje informací

2. téma

  • Základy inkluzivního vzdělávání - vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky)
  • Pedagogičtí pracovníci a pojetí výchovy a vzdělávání v čase

3. téma

  • Kurikulum a kurikulární reforma

  • Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí,

  • Strategické dokumenty vzdělávací politiky

 

 

 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (13.09.2023)

Úvod do pedagogiky - student atestuje formou rozpravy ve skupině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK