PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář osobnostní a sociální výchovy - OKBQ4P061B
Anglický název: Seminar on personal and social education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ4P022A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou třídy. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu, přičemž respektuje jejich specifika. Cíl: Studenti se seznámí s cíli a pojetím osobnostní a sociální výchovy jako průřezového tématu kurikula. Na vlastní zkušenosti si uvědomí didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje (v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky). 1. Pojetí OSV v kurikulu. 2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot. 3. Skupinová dynamika a práce se třídou. 4. Didaktika OSV. 5. Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky). 6. Organizační formy osobnostní a sociální výchovy a strategie školy pro implementace OSV. 7. Pedagog OSV (specifika vedení skupiny).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)

Studujicí 

- pojmeneje specifika OSV a identifikuje místo PT OSV v RVP ZV

- diskutuje přínos OSV k rozvoji osobnosti žáka v oblasti vědomostí, dovedností a schopností;

- diskutuje přínos OSV k rozvoji osobnosti žáka v oblasti oblasti postojů a hodnot průřezové téma;

- reflektuje možnosti a omezení realizace vybrané aktvity OSV, navrhuje možné alterace;

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)

Předmět má 5 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá cca 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 120 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 25 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin, 15 hodin příprava na realizaci aktivity a vypracování podkladu pro získání atestu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)

Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama.

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)

1. Pojetí OSV v kurikulu.

2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot.

3. Skupinová dynamika a práce se třídou.

4. Didaktika OSV.

5. Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky).

6. Organizační formy osobnostní a sociální výchovy a strategie školy pro implementace OSV.

7. Pedagog OSV (specifika vedení skupiny).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (30.01.2024)

Podmínky záskání zápočtu:

- účast min 70%

- průběžné plnění úkolů;

- aktivní účast a realizace min. jedné didaktické aktivity v semináři;

- včasné odevzdání podlkadu pro získání atestu 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (22.03.2024)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7975

Heslo pro hosty: akredkpg19

Padlet: https://pedfuk.padlet.org/zicha/osobnostn-a-soci-ln-v-chova-projekt-2914lytqqzi5toz2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK