PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence rizikového chování - OKBQ4P052A
Anglický název: Prevention of risky behaviour
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ4P022A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět seznamuje studenty s konkrétními výchovnými problémy ve škole, kázeňskými přestupky a jejich různorodými projevy, s rizikovým chováním jako takovým. Ukazuje možnosti analyzování příčin, resp. faktorů, které se podílejí na jejich vzniku a vývoji. Nabízí různé přístupy, prostředky a metody, pomocí kterých je možno těmto jevům ve školách předcházet nebo je následně řešit. Program předmětu se opírá o osobní zkušenosti studentů s problémovým chováním dětí a mládeže na základních a středních školách a získané znalosti z předešlého studia.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

Cíl: Studující s využitím znalostí z oblasti sociální pedagogiky, rizikového chování analyzuje, posuzuje a hodnotí modelové situace problémového, rizikového chování žáků v současné škole, navrhuje možnosti řešení a prevence, zorientuje se a čerpá z odborné literatury. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/edit.php?id=7966

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

Požadavky ke zkoušce:

  • aktivní účast na seminářích (představení konkrétní preventivní aktivity)
  • úspěšné absolvování testu (jeden řádný a dva opravné termíny).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (10.09.2023)

1. Vymezení problematiky rizikového chování.

2. Projevy rizikového chování ve školním prostředí.

3. Kontexty rizikového chování dětí a dospívajících.

4. Příčiny rizikového chování dětí a dospívajících.

5. Prevence a řešení rizikového chování.

6. Školní preventivní program a sociální pedagogika.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK