PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky pedagogiky I - OKBQ4P041A
Anglický název: Introduction to Didactics of Pedagogy I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Kateřina Králová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ráchel Mazúchová
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ4P011A
Je prerekvizitou pro: OKBQ4P051A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (11.02.2023)
Předmět je zaměřen na výchovně-vzdělávací strategie v zařízeních pro zájmové vzdělávání a volný čas. Přináší orientaci v oblasti zájmového vzdělávání a je příležitostí pro didaktickou analýzu vybraných výchovně-vzdělávacích aktivit.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (11.02.2023)

Studující získá orientaci v oblasti volnočasového vzdělávání, vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu a reflexi výchovných a vzdělávacích strategií.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.02.2024)

Adresa sdíleného dokumentu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1M5CLvvICoBf2alTNj_YN7T9ngmfOiIdDHWjtiY_bNyY/edit?usp=sharing

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (12.02.2024)

Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.

Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.

Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2011). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času (Vyd. 2., aktualiz.). Praha: Portál.

Hájková, V. (2018). Asistent pedagoga ­ profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Heřmanová, J., & Macek, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (2., aktualiz. a rozš. vyd). V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Zájmové vzdělávání: MŠMT [Online]. (2013). Retrieved from http://www.msmt.cz/mladez/zajmove-vzdelavani-1

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Králová, Ph.D. (11.02.2023)

1. Pedagogické ovlivňování volného času.

2. Školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školní kurikulum zájmového vzdělávání.

3. Didaktika zájmového vzdělávání ve škole, školní družina a školní klub.

4. Střediska volného času, lektorská činnost a její specifika.

5. Asistent pedagoga a jeho didaktické působení.

6. Individuální doučování žáků. Dobrovolnictví ve výchově a vzdělávání.

7. Volnočasové aktivity, letní tábory. Hra a učení prožitkem.

8. Vybrané výchovné a vzdělávací strategie a jejich modelové využití v roli žáků.

9. Vybrané výchovné a vzdělávací strategie a jejich modelové využití v roli lektorů.

10. Analýza výchovných a vzdělávacích strategií, reflexe praktické zkušenosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (23.02.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

Zadání všech úkolů bude upřesněno na výuce.

2. část

  • prezentace na zvolené téma - 3 pokusy, z toho 2 opravné
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK