PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny pedagogiky - OKBQ4P012A
Anglický název: History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Korekvizity : OKBQ4P011A
Je korekvizitou pro: OKBQ4P011A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí v jednotlivých kulturních epochách.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.08.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 6 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 6 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)

CACH, J. A KOL. (1988 – 1996). Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha: SPN a UK.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

JUVA, V. (2007).  Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

ŠTVERÁK, V. (1991). Dějiny pedagogiky I., II. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R. A KOL. (1997). Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha: PedF UK.

VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. (1995). Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha: PedF UK.

Edice Z dějin pedagogiky

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)

Zkouška má písemnou podobu (test - min. úspěšnost 70 %), předpokládá se pochopení pedagogické problematiky v historickém kontextu, porozumění základním pojmům, vztahům a souvislostem a orientace v odborné literatuře.

Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)

1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus.

2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity.

3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance. Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu).

4. Pedagogika J. A. Komenského.

5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K. S. Amerling).

6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Fröbel, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století.

7. Vývoj školy jako vzdělávací instituce. Vzdělávání učitelů.

8. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století.

9. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK