PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých - OKBQ2P129B
Anglický název: Adult education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OKBQ2P112A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (06.10.2019)
V průběhu výuky se studenti seznámí s různým členěním vzdělávání dospělých, aby dobře pochopili jeho rozsah, funkce a cíle jednotlivých segmentů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (06.10.2019)

BENEŠ. M. Andragogika. 2. aktual. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014

KOHNOVÁ, Jana. Změna požadavků na učitelskou profesi a nejasnost pojmů. In: Lifelong learning – Celoživotní vzdělávání, roč. 2, č. 1. Brno: Mendelova univerzita, Institut CŽV. 2012

KOMENSKÝ, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992

MUŽÍK, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluver ČR, 2012

PAVLOV, Ivan. Učiteľská andragogika. O profesijnom vzdelávaní a poradenstve. Praha:

Česká andragogická společnost, 2018

PRŮCHA Jan. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009

PRŮCHA, VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014

VETEŠKA, J.  Přehled andragogiky. Úvod do vzdělávání a učení se dospělých. Praha:

Portál: 2016

VETEŠKA, J. a kol.  Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých.  Praha:  Educa Service, 2009

VETEŠKA, J.  (ed.)  Vzdělávání dospělých 2017 – v době rezonujících společenských změn. Praha: Česká andragogická společnost, 2018

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (06.10.2019)

Požadavky k zápočtu:

Student zapíše do „osobního listu” konkrétní úkoly, které si zvolil (titul knihy).

„Osobní list” odevzdá na konci hodiny přednášejícímu.

 

1. Prostudovaná odborná literatura

    a)  Anotace vybrané publikace ze zadané odborné literatury. Pojednání o myšlence,    

         která ho v publikaci zaujala. Myšlenek může být i více. (Rozsah 2-3 str.)

    b)  Seznámení se s dalšími několika (2-3)  vybranými publikacemi ze zadané literatury

          – pro kolokviální diskusi (ty si zvolí v mezičase před dalším blokem výuky).

2. Seminární práce

    Téma z oblasti vzdělávání dospělých.

    Rozsah 3-5 str. textu. Termín odevzdání (bude upřesněn).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (06.10.2019)

1. Vzdělávání. Počáteční vzdělávání (členění podle ISCED). 2. Propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
3. Další vzdělávání: (občanské, zájmové, odborné, rekvalifikační apod.)
4. Zvláštní skupina dalšího odborného vzdělávání, tj. další prohlubování, rozšiřování, inovace v rámci jasně vymezené profese.
5. Instituce pro vzdělávání dospělých např. VŠ, Instituty při VŠ, soukromé organizace, podniky, školy, neziskové organizace.
6. Specifické formy vzdělávání dospělých realizované v různých obdobích života.
7. Pedagogicko-psychologická specifika vzdělávání dospělých.
8. Specifické metody vzdělávání dospělých.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK