Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (28.10.2010)
Předmět poskytuje základní orientaci v sociálněpedagogické problematice relevantní k práci učitele praktického vyučování a odborného výcviku. Pozornost je věnována především vlivu rodinného prostředí na výchovu jedince a možnostem školy v prevenci sociálně nežádoucího chování.
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (28.10.2010)
Subject provides basic orientation in socio-pedagogic issues that are relevant to work of practical and technical education teacher. Emphasis is given on the influence of family background on individual's education and on school's possibilities in prevention of socially unwanted behavior.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (28.10.2010)
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přehled nejvýznamnějších sociálněpedagogických témat a motivovat je k hlubšímu studiu otázek, které jsou podstatné pro pedagogickou práci ve středním odborném školství.
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (28.10.2010)
Aim of the subject is to give students insight into the most significant socio-pedagogic topics and to motivate students towards deeper study of questions relevant to pedagogical work in vocational education.
Literatura
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (29.08.2012)
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2. SAK, P. Proměny české mládeže. Praha : Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
Podmínkou získání zápočtu je úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny). Vyžaduje se zvládnutí základní odborné terminologie předmětu a přehled o odborné literatuře, stejně jako schopnost aplikovat probíranou látku na konkrétní situace školní praxe.
Sylabus -
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (28.10.2010)
1. Vymezení sociální pedagogiky, vliv prostředí na výchovu člověka.
2. Výchova v rodině, znaky a funkce rodiny, práva a povinnosti rodičů. Současný vývoj rodiny, nedostatky v rodinné výchově a možnosti jejich překonání. Náhradní péče o děti.
3. Výchova k manželství a k rodičovství, základní problémy sexuální výchovy. Spolupráce školy s rodičovskou veřejností.
4. Výchovný systém školy, řád školy, žákovská samospráva, školní tradice.
5. Problematika sociální patologie.
6. Vybrané výchovné problémy ve školách.
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (28.10.2010)
1. Social pedagogy specification, influence of environment on human education.
2. Education in family, family characteristics and functions, rights and responsibilities of parents. Current family development, deficiencies in family education and how to overcome them. Alternative custody of children.
3. Education towards marriage and parenthood, basic sex ed problems. Cooperation between school and parental public.
4. Educational system of school, school regulations, student self-government, school tradition.
5. Social pathology problematics.
6. Selected social and discipline problems in schools.