PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence nekázně - OKBO3P043A
Anglický název: Preventive approaches to school discipline
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO3P021A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2020)
Předmět má představit fenomén školní kázně jako komplexní jev, se zvláštním zřetelem na multifaktoriální podmíněnost projevů nekázně. Kázeň je prezentována jako nástroj ochrany žáků, učitelů i dalších osob ve školách. Pozornost je věnována efektivním strategiím řešení neukázněného chování ve školách a školských zařízeních. Cílem předmětu je rozvíjet u studentů efektivní kázeňské strategie využitelné zejména v oblasti středního odborného školství. Obsahové vymezení: 1. Kázeň jako ochrana osob ve škole. 2. Vymezení kázně a reinterpretace kázně. 3. Projevy školní nekázně a jejich diagnostika. 4. Příčiny nekázně. 5. Řešení nekázně a opatření k podpoře kázně ve škole.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (04.02.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu kontaktní výuky 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 43 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 5 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. příprava na zápočet 20 hodin.

Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (05.01.2023)

Literatura:

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.
BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.
BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha : TRITON, 2016.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové : Kotva, 2001.
MÜLLER, O. aj. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001.
ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003.
TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (04.02.2023)

Aktivní účast a vypracování zadaných úkolů (např. analýza případu školní nekázně, výskyt poruch chování ve škole, práce s poruchou chování ve škole...). 

 

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. Prostudovat s. 111 - 131. 

 Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Prevence nekázně“ najdete pod názvem PRENEK. Zápisový klíč je prenek.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (18.02.2024)

Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu.

Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu
Rozveďte odpověď na otázku, co považujete za stěžejní bod školní kázně.
Jiná formulace úkolu: Co (Vám) brání v zajišťování a budování zdravé kázně ve škole? K vypracování úkolu nepoužívejte žádnou literaturu. 

Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)

 

Možnost volby jiného úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu

Popište ze své učitelské praxe případ závažné nekázně. Uveďte, jak byl daný kázeňský přestupek řešen, co se při řešení nekázně osvědčilo, co selhalo a jak celá věc dopadla.

Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK