PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální výchova - OKBO3P041B
Anglický název: Environmental education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Vyučující: PhDr. Alena Thorovská
Prerekvizity : OKBO3P011A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.01.2023)
Předmět seznamuje se základní terminologii v oblasti environmentální výchovy, objasňuje vzájemné vztahy, seznamuje s problematikou změn životního prostředí v čase, s globálními problémy, významem spotřebitelské výchovy. Dále se soustředí na pedagogické aspekty environmentální výchovy a její využití ve školní i mimoškolní praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.01.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, upozornit na provázanost života jedince a společnosti s problematikou životního prostředí. Dalším cílem je objasnit postavení, obsah, metody a význam environmentální výchovy v pedagogické praxi.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.01.2023)

Předmět má 3 kredity. Kontaktní výuka činí 8 hodin.

10 hodin - příprava na kontaktní výuku

20 hodin - studium odborné literatury

40 hodin - příprava zadaných úkolů

12 hodin - seznámení se ze základními dokumenty s přesahem do školní praxe

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2020)

BRANIŠ, M. (2004). Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium.

ČERNOUŠEK, M. (1992). Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum.ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.

KOHÁK, E. (1996). Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst.KOHÁK, E. (2003). Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.

LORENZ, K. (2000). 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia.POLÁŠKOVÁ A KOL. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Karolinum.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (29.01.2023)

1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.

2.Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí.

3. Globální problémy.

4. Vztahy mezi ekonomickým rozvojema životním prostředí; základní principy udržitelného rozvoje; nástroje udržitelného rozvoje, spotřebitelská výchova.

5.Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.

6. Environmentální výchova – význam, vývoj, pojetí, cíle;didaktické aspekty environmentální výchovy.

7. Základní metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na výuce a zpracování zadaných úkolů.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Alena Thorovská (30.01.2024)

On-line studijní opora na adrese: Kurz: Environmentální výchova (cuni.cz)

Heslo pro hosty: tibor2022

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK