PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická komunikace v odborném vzdělávání - OKBO3P035A
Anglický název: Social communication in vocational education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
PhDr. Pavla Banýrová
Vyučující: PhDr. Pavla Banýrová
Prerekvizity : OKBO3P025A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (19.01.2020)
Předmět pedagogická komunikace vede praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu k představě o procesu komunikace, o její funkci a formách. Vede budoucí učitele k přemýšlení nad různými verbálními a nonverbálními projevy ve vyučovacím procesu. Učí je, jak citlivě zpracovávat sociální percepci a s rozmyslem užívat ve vyučovacím procesu nonverbální komunikaci a pedagogickou rétoriku. Seznámí studenty s možným řešením konfliktních situací s žáky. Cíl předmětu: Studenti budou schopni pojmenovat komunikační bariery ve své profesi, hledat jejich příčiny a možnosti jejich odstranění. Na základě získaných teoretických znalostí dokáží volit vhodné formy verbální i neverbální komunikace ve výuce. Obsahové vymezení: 1. Sociální a pedagogická komunikace. 2. Funkce pedagogické komunikace v odborném vzdělávání. 3. Podoby pedagogické komunikace. 4. Pravidla pedagogické komunikace. 5. Sociální percepce v pedagogické komunikaci. 6. Pedagogická komunikace v různých formách výuky. 7. Specifika otázek v pedagogické komunikaci. 8. Nelegální komunikace.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (19.01.2020)

KREJČOVÁ, L., GILLERNOVÁ, I. (2012).  Sociální dovednosti ve škole. Praha: Portál.

MEDLÍKOVÁ, O. (2019).  Chybování není konec světa aneb Cesta k lepší komunikaci. Praha:

Národní institut pro další vzdělávání.

MEŠKOVÁ, M. (2007). Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Grada.
NELEŠOVSKÁ, A. (2008). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada.

ROLLNICK, S.; KAPLAN, S. (2017). Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

ŠIKULOVÁ, R., KOLÁŘ, Z. (2012). Vyučování jako dialog. Praha: Grada.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK