PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - OKBO3P023A
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:16/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Lucie Černá
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO3P012A
Je prerekvizitou pro: OKBO3I045A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování voborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukovýchsituací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budouzaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky. Cíl: Studující vhodně použijezákladní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybranýchvýukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání. Orientuje se ve struktuře národního a školníhokurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. 1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura.Vyučování založené na evidenci. Tradiční didaktické zásady. 2. Styly učení a poznávání, jejich význam pro učitele ažáky. 3. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny. 4. Motivování žáků ve výuce, chvála akritika, zajišťování prostředí pro učení. 5. Klasifikace organizačních forem a metod výuky. Komunikace ve výuce,výklad, techniky dialogické výuky. 6. Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složenískupin, komunikace ve skupině. 7. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení. 8.Materiální a nemateriální didaktické prostředky, ICT ve výuce. Grafické reprezentace učiva. 9. Systém a strukturakurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová tématav kurikulu základní a střední školy. 10. Výukový obsah, didaktická transformace učiva. Učebnice, jejich druhy aparametry, další výukové materiály.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)

Buzan, T., & Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy: probuďte svou kreativitu, zlepšete svou paměť, změňte svůj život(2. vyd.). Brno: BizBooks.

Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha:EDUkační LABoratoř.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Wiliam, D., & Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy.Praha: EDUkační LABoratoř.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8911

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK