Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
Předmět má vybavit studenty znalostmi o stavbě a zejména funkci lidského těla v jeho ontogenetické proměně jako propedeutického profesního základu pro povolání učitele odborného výcviku a praktického vyučování. Důraz je kladen na ty partie učiva, které jsou podstatné pro pochopení vývoje a biologických zvláštností adolescenta.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher. The subject emphasises on basic knowledge of human body structure, control and regulation systems regarding to the development and biological speciality of the child, teenager* and adolescent development.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
Cíl předmětu: Student je schopen správně používat odbornou terminologii, znalosti o stavbě lidského těla je schopen dávat do kontextu.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
The goal of the subject is to impart knowledge of structure and main functions of human body as propaedeutic professional base for occupation of vocational training teacher.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (07.09.2021)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na klasifikovaný zápočet a zkouška 12 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2020)
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK.
Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
HANUŠOVÁ, J. (2013). Kapitoly z biologie člověka. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum.
PŘÍVRATSKÝ, V. (2004). Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK.
Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.09.2023)
Požadavky pro splnění klasifikovaného zápočtu:
- V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Student/studentka bude připuštěna k písemnému testu pouze pokud budou splněny průběžně úkoly v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 70 %.
- Úspěšné absolvování testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75 %).
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
1. Vlastnosti živé hmoty, její integrační stupně - geny, buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy.
2. Muskuloskeletární systém.
3. Kardiovaskulární systém.
4. Respirační systém.
5. Gastrointestinální systém.
6. Urogenitální systém.
7. Imunitní soustava.
8. Endokrinní soustava.
9. Nervová soustava.
10. Smyslová soustava.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (06.09.2021)
1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems.
2. Basics of human cytology, histology and organology.
3. Musculosceletar system.
4. Cardiovascular system.
5. Respiratory system.
6. Gastrointestinal system.
7. Urogenital system.
8. Immune system.
9. Endocrinous system.
10. Nervous system.
11. Sensory system.
12. Organism as a dynamic system - man and the environment.