PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy - OKBO3P013A
Anglický název: Philosophy of education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: 30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Korekvizity : OKBO3P011A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2020)
Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jehovývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, popodstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků,podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatelenebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickýmotázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosahpro edukaci. 1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2. Filozofické otázky ve výchově a vlivjednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka. 4.Středověk a supranaturalismus. 5. Osvícenství a jeho vliv. 6. Pragmatismus a senzualismus. 7. Moderní filozofickésměry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8. Existencialismus, materialismus a idealismus v modernífilozofii. 9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10.Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (01.09.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2020)

BENEŠ, M. (2002). Idea vzdělávání v současné společnosti. Eurolex Bohemia: 2002

BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Zvon: Praha.BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. L. Marek: Brno.

GRENZ, S. J. (1997). Úvod do postmodernismu. Návrat domů: Praha.HOGENOVÁ, A. (2016). Bytí a rozumění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

PATOČKA, J. (1997). Filozofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

PROKEŠOVÁ, M. (2009). Dítě v nás: filozoficko-pedagogické pojetí dětství a dítěte. Repronis: Ostrava

STARK, S. (2006). Filozofie výchovy jako filozofie lidské aktivity a dialogu se zameřením na učení Hanse GeorgaGadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Aleš Čeněk: Plzeň

TRETERA, I. (2003). Dějiny filosofie. Praha: Karolinum

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK