PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika a kapitoly z dějin výchovy - OKBO3P012A
Anglický název: General theory of education and chapters of history of education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:14/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: 30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Korekvizity : OKBO3P011A
Je korekvizitou pro: OKBO3P011A
Je prerekvizitou pro: OKBO3P033A, OKBO3P034A, OKBO3P031A, OKBO3P032A, OKBO3P023A, OKBO3P025A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)
Předmět je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání učitele praktického vyučování a odborného výcviku. Studenti si osvojí základní pedagogickou terminologii a získají přehled o struktuře oboru. Součástí je také rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí se zvláštním zaměřením na vzdělávací systém ČR. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)

Cílem předmětu je informovat studenty o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (01.09.2021)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)

Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.

Jůva, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál.

Štverák, V., Čadská, M. (1997). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF.

Vorlíček, CH. (2000). Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)

Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám. 

Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (31.08.2021)

1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.

2. Pedagogika jako věda - pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.

3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.

4. Výchova a vývoj člověka.

5. Výchova a společnost.

6. Pedagogické profese.

7. Historický vývoj výchovných institucí a názorů na výchovu.

8. Významné postavy z dějin pedagogiky.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (22.01.2020)

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8904

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK