PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kapitoly z psychopatologie - OKBO3P004C
Anglický název: Chapters of psychopathology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:8/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)
Předmět seznamuje studenty se systémem klasifikace duševních poruch ve vývojovém kontextu. Zaměřuje se na obtíže v dětském věku a adolescenci. Důraz je kladen na praktické aplikace současných poznatků z oblasti psychopatologie do pedagogické praxe. Studenti se seznámí s vybranými závažnými, či rozšířenými, duševními poruchami a jejich projevy. Předmět současně představí základní principy podpory dětí a dospívajících s jednotlivými duševními poruchami. Studenti si tak budou schopni v praxi lépe všimnout varovných signálů těchto poruch a budou umět lépe podpořit děti a dospívající s duševními poruchami. Přehled témat: 1. Úvod do psychopatologie 2. Mentální retardace a pervazivní vývojové poruchy s důrazem na poruchy autistického spektra 3. Hyperkinetické poruchy s důrazem na ADHD 4. Poruchy chování a emoční poruchy 5. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte 6. Možnosti učitele v podpoře psychického zdraví dětí a dospívajících
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (26.01.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky o duševních poruchách v dětství a dospívání a s aplikacemi těchto poznatků do pedagogické praxe.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 75 hodinám. Doba samostudia literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 30 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na závěrečný test 15 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (26.01.2023)

Orel, M. a kol. Psychopatologie. 3. vyd. Praha: Grada, 2020. 432 s. ISBN 978-80-271-2529-6.

Vágnerová, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

Pro úspěšné zakončení předmětu jsou stanoveny dvě podmínky: 1. odevzdat v Moodle domácí úkol (včas a dle zadání) a 2. splnit v Moodle závěrečný test alespoň na 50 % (odevzdání úkolu je podmínkou pro možnost zapsat se na test).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)

Přehled témat:

1. Úvod do psychopatologie

2. Mentální retardace a pervazivní vývojové poruchy s důrazem na poruchy autistického spektra

3. Hyperkinetické poruchy s důrazem na ADHD

4. Poruchy chování a emoční poruchy

5. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte

6. Možnosti učitele v podpoře psychického zdraví dětí a dospívajících

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D. (27.01.2023)
Moodle. Na platformě Moodle budou k dispozici ppt prezentace. Budou se tam odevzdávat úkoly a bude se tam psát test. Vyučující pošle přístupové údaje studujícím zapsaným do kurzu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK