PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného vzdělávání III - OKBO3I063A
Anglický název: Didactics of Vocational Education III
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Vyučující: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Prerekvizity : OKBO3I054A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
Ve vyučovacím předmětu si studenti upevňují a dále rozvíjí dosavadní učitelské dovednosti zvláště v oblasti využívání aktivizačních metod výuky, navrhují úkoly vedoucí k tvořivému myšlení žáků. Posláním předmětu je též analyzovat výsledky pedagogických výstupů studentů a na výstupech uvádět jednotlivosti v soustavy vztahů mezi celky.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) – 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 0 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 16 hodin
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012.
KALHOUS, Z., OBFRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.ADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.ST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.
KROPÁČ, J. Didaktika strojírenských a elektrotechnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003.
OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000.
PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
SLAVÍK, M. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2006.
SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012.
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I., DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Student si losuje dva tematické okruhy. Student má prokázat schonost propojovat informace a tyto informace dávat do souvislostí.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

teoretická a materiálně technická příprava učitele na vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku;
přístupy a projektování výuky, organizační formy vyučování;
principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání;
vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy;
využívání problémových úloh a situací v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku;
základní požadavky na bezpečnost a hygienu práce při výuce v prakticky zaměřených předmětech a v odborného výcviku.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (16.01.2024)

Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I. a DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK