PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova - OKBO1P143B
Anglický název: Multicultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OKBV1P149B
Je záměnnost pro: OKBV1P149B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem kurzu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)

Studenti prokáží v diskusi znalost základních pojmů a různých přístupů k výuce multikulturní výchovy. Zpracováním seminární práce nebo power-pointové prezentace prokáží schopnost výběru a použití adekvátních forem výuky.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (02.02.2022)
Předmět má 5 kredityů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 135 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 45 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 18 hodin. Seminární práce 10 hodin
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (15.01.2019)

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000.  ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.  

 ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

       Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001.  ISBN 80-85866-72-2

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.  ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

+ další literatura dle vlastního výběru.

  Odkazy na  www stránky:

 

Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách  http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.  

  Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/  

 Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.

 Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně  http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/   naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.  

http://www.opim.cz/   (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)

http://www.domavcr.cz/  (stránky pro cizince žijící v České republice) 

 http://www.klubhanoi.cz/    (klub Hanoi je zájmovou organizací sdružující všechny, kteří se zajímají o Vietnam, jeho kulturu, historii a tradice).

www.cvs-praha.cz  (Česko-vietnamská společnost)

 

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)

- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;
- vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy);
- kulturní zvyklosti různých národů a etnik;
- rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa;
- aktuální témata pro výuku MV;
- zdroje informací pro výuku MV;
- specifické metody výuky MV s ukázkami;

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (02.02.2022)

Prostudování dvou publikací k dané problematice dle vlastního výběru.

Na jednu z přečtených  publikací  zpracují studenti recenzi.

Zpracování jednoho z témat multikulturní výchovy formou seminární práce nebo power-pointové prezentace.

Konkrétní požadavky jsou zadány v MOODLE-

Aktivní účast na seminářích.

V případě neúčasti na seminářích bude další podmínkou pro získání zápočtu kolokvium.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK