Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (05.01.2019)
Kurz seznamuje studenty s problematikou školní (ne)kázně. Zabývá se projevy nekázně žáků ve školách, jejich příčinami, prevencí neukázněného chování žáků a jeho řešením. Studenti jsou zároveň seznamováni s problematikou poruch chování.
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2019)
The course introduces students to school discipline/school discipline issues. It deals with manifestation of pupil misbehaviour at school and its roots. It looks into ways of preventing
pupil misbehaviour and it offers possible solutions. Students are also introduced to the conduct disorder problematics.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (05.01.2019)
Seznámit studenty s problematikou chování žáků ve škole z obecného hlediska i z hledska konkrétních kázeńských přestupků. Upozornit na úzkou provázanost kázeňských problémů s poruchami chování. Prezentovat možnosti práce s nekázní žáků ve škole a poruchami chování.
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2019)
To introduce students to the problematics of pupil behaviour at school in general and also to view specific disciplinary issues.
To bring attention to close relationship between school discipline issues and conduct disorders.
To present possibilities of working with discipline issues at school and to present possibilities of working with pupils with conduct disorders.
Deskriptory
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (03.02.2022)
Literatura
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)
Literatura:
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016. BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha : TRITON, 2016. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové : Kotva, 2001. MÜLLER, O. aj. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001. ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999.
Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášky, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Školní kázeň“ najdete pod názvem SKOK2022. Zápisový klíč je skok2022.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (17.02.2022)
Aktivní účast a vypracování zadaných úkolů (např. analýza případu školní nekázně, výskyt poruch chování ve škole, práce s poruchou chování ve škole...).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.Prostudovat s. 90 - 131.
Studenti budou mít k dispozici vybrané předtočené přednášky, které do značné míry korespondují s přednáškami realizovanými prezenční formou. Předtočené přednášky jsou umístěny na mých webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ Přístupová hesla k předtočeným přednáškám budou studentům zasílána hromadným mailem.
Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU. Předmět „Školní kázeň“ najdete pod názvem SKOK2022. Zápisový klíč je skok2022.
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (16.02.2020)
Active participation in seminar work and timely elaboration of given tasks (e.g. analysis of discipline issue case at school, occurrence of conduct disorders at school, working with conduct disorder at school).
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016.Look through pp. 90 - 131.
Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (05.01.2019)
Sylabus:
projevy nekázně žáků ve školách,
legislativa ke školní (ne)kázni,
instituce pomáhající školám s prevencí a řešením nekázně žáků,
příčiny neukázněného chování žáků,
prevence a řešení školní nekázně,
poruchy chování,
klasifikace poruch chování.
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (18.01.2019)
1. Manifestation of pupil misbehaviour at school,
2. Laws and regulations related to school discipline/ school discipline issues,
3. Institutions which help schools with prevention and deal with discipline issues,
4. Roots /causes of noncompliant behaviour in pupils,
5.Prevention and ways of dealing with discipline issues at school,
6. Conduct disorders,
7. Classification of conduct disorders.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (03.02.2022)
Podmínkou absolvování předmětu je vypracování zadaného úkolu.
Zadání úkolu (1–2 normostrany): úkol mi pošlete mailem ve Wordu Rozveďte odpověď na otázku, co považujete za neuralgický bod školní kázně. Jiná formulace úkolu: Co (Vám) brání v zajišťování a budování zdravé kázně ve škole? K vypracování úkolu nepoužívejte řádnou literaturu.
Poznámka: 1 normostrana (N) = 1800 znaků (včetně mezer)