PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - OKBO1P108A
Anglický název: General Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO1P102A
Je prerekvizitou pro: OKBO1P116A
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, orientaci v kurikulárním kontextu a rámec pro uvažování v oborových didaktikách. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (11.09.2019)

Studující se orientuje ve struktuře národního a školního kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ. Vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky je 1 hodina, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (18.09.2019)

Ginnis, P. ([2017]). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: EDUkační LABoratoř.

Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika (Vyd. 2.). Praha: Portál.

Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozš. a aktualiz. vyd). Praha: Grada.

Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Radka High, Ph.D. (14.09.2021)

 

  1. Co je didaktika? Vymezení didaktiky .Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie. Tradiční didaktické zásady. E-U-R. Fáze cyklu učení.
  2. Bezpečné prostředí, nastavení mysli, práce s chybou. Respektující komunikace.
  3. Pozornost a paměť.  Strategie podporující učení žáků. Metakognice.
  4. Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika. 
  5. Klasifikace organizačních forem výuky. Metody výuky. Řízení samostatné práce žáků. Kooperativní výuka a její realizace, složení skupin, komunikace ve skupině. 
  6. Komunikace ve výuce, techniky dialogické výuky. Výklad a demonstrování dovedností. 
  7. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení.
  8. Diverzita žákovské populace.
  9. Systém a struktura kurikulárních dokumentů v ČR. Vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy. Klíčové kompetence, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy.
  10. Šest kroků k lepší výuce
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)

Podmínkou zakončení předmětu je splnění závěrečného testu.

Test obsahuje uzavřené a otevřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a uvedené odborné literatury. Test ověřuje splnění cíle předmětu, tj. zejména znalosti a porozumění vybraným didaktickým kategoriím, orientaci v kontextu kurikula na 2. stupni ZŠ a SŠ, porozumění výukovým metodám a strategiím, schopnosti odborného zdůvodňování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK