PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do sociální pedagogiky - OKBO1P107A
Anglický název: Introduction to Social Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO1P102A
Je prerekvizitou pro: OKBO1P117A, OKBO1P123A, OKBO1P138B, OKBO1P127A, OKBO1P125A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (06.01.2018)
Předmět seznamuje studenty se současným pojetím sociální pedagogiky u nás a ve světě. Pozornost je věnována sociální výchově a pedagogice prostředí. Kurz představuje studentům významné osobnosti sociální pedagogiky, analyzuje jejich sociální a vychovatelskou činnost.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (06.01.2018)

Primárním cílem předmětu je zvýšení sociální kompetence budoucích pedagogických pracovníků, získání vědomostí a dovedností, které mohou absolventi uplatnit v praxi v oblasti preventivního působení

Deskriptory
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (15.02.2021)

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

jak víte, naše výuka bude probíhat distanční formou. Cíl a obsah předmětu, stejně jako požadavky na ukončení předmětu, zůstávají i v distanční výuce nezměněné, mění se pouze forma výuky.

Distanční výuka předmětu „Úvod do sociální pedagogiky“ bude realizována formou on-line přednášek, které se budou konat v čase rozvrhované výuky, tj. přesně podle rozvrhu v SISu. Přednášky (webináře) budou probíhat v prostředí ZOOM. Přibližně 10 minut před zahájením výuky Vám mailem zašlu link. Záznamy přednášek (webinářů) budou k dispozici na mém webu: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Zkouška pravděpodobně proběhne distanční formou, a to prostřednictvím tzv. open-book testu.

Kromě povinné literatury a látky, která zazní v rámci přednášek, můžete studovat z materiálů uložených v MOODLU (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2153). Předmět „Úvod do sociální pedagogiky“ najdete pod názvem USOPE2021. Zápisový klíč je usope2021. Skripta „Nárys sociální pedagogiky“ máte k dispozici v SISu i na mém webu (zde heslo: Comenius): https://alya.cdsw.cz/bendls/

Součástí výuky bude sledování filmu o Donu Boscovi. Film Vám však nebudu promítat, zhlédnete ho sami, a to do začátku druhé přednášky, která bude věnována mým komentářům a poznámkám k filmu a doplnění filmu o další informace týkající se problematiky sociální pedagogiky.

Film „Don Bosco“ najdete např. na těchto adresách:

1. díl:
https://gloria.tv/post/opnoafQEyGMX3j4V1PyUCDMsG
2. díl:
https://gloria.tv/post/7k8tYMD3jSuH1JSmLmCWhPi6u

Zde jsou úkoly k pozorování, resp. věci, kterých si máte při sledování filmu všímat a dělat si k nim poznámky:
• Všímejte si momentů, které se úzce dotýkají problematiky autority. Snažte se zachytit (popsat) situaci týkající se autority, popř. výrok (citace, parafráze), který se problematiky autority úzce dotýká.
• Co to byla oratoř? V jakých významech se tento pojem používal?
• Jaké metody výchovy používal Don Bosco?
• Jaké podmínky (oproti dnešním vychovatelům) usnadňovaly/ulehčovaly Donu Boscovi vychovatelskou práci? Jinými slovy, v čem to měl Don Bosco oproti dnešním vychovatelům jednodušší?
• V čem se Don Bosco po vychovatelské/pedagogické stránce lišil od A. S. Makarenka a v čem se oba pedagogové naopak shodovali?


Pokud byste měli o danou problematiku hlubší zájem, doporučuji Vám knihu od Teresia Bosca s názvem "Don Bosco" (2004).

Pokud se týká A. S. Makarenka, doporučuji Vám k prostudování knihu „Krutá poema“ od Libora Pechy (1999) nebo od stejného autora knížku A.S.Makarenko: ze života a díla revolucionáře v pedagogice (1975), popř. Makarenko a současná kolektivní výchova (Pecha, 1975).

Pro Vaši účast na přednášce (videokonferenci, webináři) není třeba žádná předchozí registrace či instalace programu. Každopádně pro hladký průběh připojování Vám doporučuji se připojit k webináři s přibližně 10minutovým předstihem pro případ technických potíží.

Webinář je svým formátem nastavený tak, že Vy uslyšíte přednášejícího, ale sami nebudete mít možnost hlasově do webináře zasahovat. Na konci přednášky bude prostor pro Vaše dotazy, které mi můžete během přednášky posílat prostřednictvím chatu.

Ke sledování on-line přednášky Vám stačí otevřít si internetový prohlížeč a vložit do něho „link“, který obdržíte hromadným e-mailem před zahájením přednášky. Přednášku můžete sledovat na stolním počítači, notebooku nebo telefonu.

Doporučuji Vám použití prohlížečů Chrome, Edge, Firefox nebo Safari. Tyto prohlížeče by měly zajistit, že se Vám událost otevře ve webové aplikaci.

Jakmile budete přihlášeni do webináře, vyčkejte, prosím, na jeho oficiální zahájení. Jako účastník webináře mějte, prosím, po celou dobu vypnutý mikrofon.


S pozdravem a přáním pevného zdraví

Stanislav Bendl

-------------------------------

INFO O VÝUCE (z 15. 2. 2021)

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

jak jsem již avizoval v SISu, přednášky (výuka) budou probíhat v aplikaci ZOOM. Přibližně 15 minut před začátkem rozvrhované výuky Vám pošlu příslušný link.

 

Kdyby došlo k technickým potížím během výuky a spojení bylo přerušeno, podívejte se, prosím, do mailu, kam bych vám poslal nový link do aplikace ZOOM. Prosím tedy o případnou trpělivost.

 

Je potřeba, abyste se k výuce připojili včas. Přednáška (výuka) začne podle rozvrhu. Poté již nebudu moci nikoho dalšího do přednášky (výuky) přibrat. Bylo by to komplikované a rušivé.

 

Výuka bude organizována následovně. Budu využívat předtočené a sestříhané přednášky, které budete moci zhlédnout vždy v čase rozvrhované výuky a v dalších měsících na mém webu (ikonka „Nahrané přednášky“): https://alya.cdsw.cz/bendls/

 

Ke každé přednášce umístěné na mém webu vám vždy pošlu příslušné heslo.

 

Organizace výuky bude následující. Nejdříve se setkáme on-line na začátku rozvrhované výuky v aplikaci ZOOM. Seznámím vás s organizačními záležitostmi, požadavky týkajícími se výuky a zkoušky. Poté vás uvedu do problematiky, která bude obsahem předtočené přednášky. Na začátku další výuky (přednášky) se krátce vrátíme k předchozí (předtočené) přednášce (otázky, diskuse).

 

 

O případných změnách budete informováni hromadným e-mailem.

 


S pozdravem

Stanislav Bendl

 

 

 

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (10.05.2020)

1.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.

2.BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011.

3.BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

4.BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015.

5 BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2016.

6.HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PedF UK, 2001.

7.HRONCOVÁ, J.; EMMEROVÁ, I.; KRAUS, B. a kol. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Ústí nad Labem : PedF UJEP, 2008.

8.JŮVA, Vladimír sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. 6. vyd. Brno: Paido, 2007.

9.KLAPILOVÁ,S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1996.

10.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008.

11.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada, 2012.

12.PRŮCHA,J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.

13.ŠPIČÁK,J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc : UP, 1993.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (23.01.2021)

• prostudovaná doporučená odborná literatura,
• povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.
• povinně je třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111.
• povinně je třeba rovněž prostudovat kapitolu z učebnice (bude předmětem ověřování):
BENDL, S. Prostředí, které formuje. In BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015, s. 70-81.
• zkouška bude organizována formou písemného testu s otevřenými položkami - bodování: 30-26 bodů (1), 25-21 bodů (2), 20-16 bodů (3), 
• obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách a informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2015, 2016).

 

 


BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 51-111. Kvůli pandemii koronaviru (nedostupnost publikace) lze nahradit částí kapitoly „Výchovné problémy a profesionální intervence“ (s. 225–238) z publikace „Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru.“ (2015) a vybranými pasážemi z publikace "Základy sociální pedagogiky" (2016), které jsou k dispozici v MOODLU.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (16.02.2020)

- historický vývoj sociální pedagogiky,

- významné osobnosti sociální pedagogiky,

- vztah sociální pedagogiky k jiným disciplinám,

- cíl, předmět, definice, pracovní pole sociální pedagogiky,

- funkce a úkoly sociální pedagogiky,

- pojetí sociální pedagogiky,

- prostředí a výchova,

- sociální výchova,

- rizikové chování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK