PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika a kapitoly z dějin výchovy - OKBO1P102A
Anglický název: General Theory of Education and Chapters of History of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Korekvizity : OKBO1I106A, OKBO1P101A, OKBO1P103A, OKBO1P105A, OKBO1Q104A
Je korekvizitou pro: OKBO1I106A, OKBO1P101A, OKBO1P105A, OKBO1Q104A, OKBO1P103A
Je prerekvizitou pro: OKBO1P121A, OKBO1P133A, OKBO1P115A, OKBO1P114A, OKBO1P111A, OKBO1P108A, OKBO1P107A, OKBO1P113A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)
Kurz je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání učitele praktického vyučování. Pozornost je věnována charakteru a struktuře pedagogické vědy, pedagogické terminologii, vybraným teoretickým otázkám výchovy a vzdělávání, interakcím výchovy a jedince a výchovy a společnosti. Součástí kurzu je též rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (10.02.2019)

Cílem kurzu je informovat studenty o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (27.09.2020)

Distanční forma výuky

V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.

Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.

Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. (10.02.2019)

DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky pro učitele a vychovatele. Praha: UK PedF, 2004.

JŮVA, V. a kol. Základy pedagogiky pro DPS. Brno: Paido, 2001.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

ŠTVERÁK, V.; ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2007.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)

Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám. 

Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (11.07.2019)

1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.

2. Pedagogika jako věda - pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.

3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.

4. Výchova a vývoj člověka.

5. Výchova a společnost.

6. Pedagogické profese.

7. Historický vývoj výchovných institucí a názorů na výchovu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK