PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Počítačová grafika - OKBI4M022A
Anglický název: Computer Graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (09.09.2019)
Posláním předmětu je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Cíl předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty. Hlavními tématy předmětu jsou: TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY. Zpracování grafické informace, Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, barevné modely; GRAFICKÁ DATA. Metody popisu grafických dat, bitmapová data, vektorová data; PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU. Reprezentace digitálního obrazu, Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, barvy, transformace barev, dithering, jas obrazu, histogram, gamma; GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY. Grafické soubory, grafické formáty, komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti, rastrové formáty, vektorové formáty, metaformáty; TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY. Získávání grafických dat, snímací prvky, skenery, digitální foto, programy pro tvorbu a zpracování grafiky, Monitory, projektory, tisk a tiskárny; PRÁCE S BITMAPOVÝM a VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM. Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, možnosti vytváření bitmapové a vektorové grafiky; PRÁCE S GRAFIKOU. Úprava a konverze grafických souborů.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (09.09.2019)
  • HASHIMOTO, A., CLAYTON, M. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno : Computer Press, 2009.
  • HUDEC, B., FELKEL, P. Základy počítačové grafiky. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2007.
  • HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012.
  • KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012.
  • KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky.  Dostupné z URL: <http://iason.zcu.cz/~kolinger/vyukaZCU.html#KPG>.
  • LEA D. Mistrovství v Adobe Photoshop : Tvorba digitálních ilustrací a umělecké techniky. Brno : Computer Press, 2011.
  • NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.
  • SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 3rd edition. Boston : A K Peters, 2009.
  • TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007. Centre of Computer Graphics and Data Visualisation. Dostupné z URL: <http://herakles.zcu.cz/education/zpg/cviceni.php>.
  • ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2004.

Studijní opory jsou k dispozici na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1890

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK