PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multimediální systémy - OKBI3I052A
Anglický název: Multimedia systems
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Prerekvizity : OKBI3I045A
Je prerekvizitou pro: OKBI3I062A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (05.09.2019)
Posláním předmětu Multimediální systémy je docílit u studentů osvojení si základních pojmů z oblasti multimédií a multimediálních systémů, pochopení obecných principů a způsobu práce s multimediálním materiálem a systémy pro jeho zpracování tak, aby studenti získali předpoklady pro efektivní práci při tvorbě a zpracování multimédií na počítači prostřednictvím příslušného programového i hardwarového vybavení, a to jak v rámci dílčích částí multimediálních systémů, tak i komplexních celků. Cílem předmětu je sjednotit v návaznosti na předměty z oblasti počítačové grafiky a na předmět Digitální zpracování zvuku příslušné vědomosti a dovednosti studentů, zabezpečit osvojení základních pojmů a příslušného teoretického aparátu z oblasti vnímání, tvorby, zpracování a využití multimédií a současně navodit osvojení potřebných činností při ovládání multimediálního prostředí osobního počítače včetně dalších vybraných zařízení využívaných v multimediálních systémech. Předmět je obsahově orientován na problematiku vnímání zvuku a obrazu, analogové a digitální zpracování signálu, záznam, reprodukce, kódování zvuku a obrazu, formáty zvukových a obrazových souborů, kompresi obrazových a zvukových dat, rozpoznávání obrazu, problematiku virtuální a rozšířené reality, prostorového zobrazování a parametry příslušného programového vybavení.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (05.09.2023)
Příprava na výuku
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 8 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 13 hodin
Příprava na zápočet 3 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin

Pro podporu studia bude využit LMS Moodle. Bližší informace naleznou zapsaní studenti v Moodle kurzu.

Klíč k zápisu do kurzu a odkaz na kurz bude studentům sdělen na první přednášce.

Výuka bude probíhat dle rozvrhu, pokud nebudou studenti předem informováni jinak.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (09.09.2019)
  • BURDEA, G., COIFFET, P. Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons, 2017. ISBN 9781119485728
  • CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5
  • KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942
  • PECINOVSKÝ, J. Digitální video. Praha: Grada Publishing a. s., 2009.

Studijní opory jsou k dispozici na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=1867

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (05.09.2023)

Hlavní témata studijního předmětu

Multimédia

  • Požadavky na technické vybavení mutimediálních systémů
  • Požadavky na programové vybavení mutimediálních systémů
  • Dílčí složky multimédií
  • Základní požadavky na multimediální systém
  • Možnosti využití multimediálních systémů v praxi

Obraz a video

  • Základní pojmy, charakteristiky a principy
  • TV standardy a normy, aktuální trendy v oblasti digitální televize
  • Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery
  • Formáty a frameworky v souvislosti s aplikačním využitím

Technologie pro snímání a prezentaci videa

  • Principy a parametry digitálních technologií zaměřených na snímání obrazu
  • Základní zásady při pořizování video záznamu a práci s kamerou

Zpracování zvukového a video signálu

  • Analogové a digitální zdroje signálu
  • Digitalizace signálu
  • Základní pojmy a principy střihu videa
  • Programové vybavení pro editaci videa

Doplňková témata

Aplikační prostředí multimediálních systémů

  • Lineární a nelineární střih, online a offline střih
  • Porovnání různých aplikačních prostředí
  • Práce s digitální video střižnou - pracovní prostředí a základní úpravy

Rozšířená a virtuální realita (AR, VR)

  • Základní pojmy a principy
  • Hardwarové vybavení - snímací a zobrazovací technologie
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (05.09.2023)

Požadavky k zápočtu

  • aktivní účast a práce v seminářích
  • průběžné plnění a odevzdání dílčích úkolů v průběhu semestru

Požadavky ke zkoušce

  • Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
  • Úspěšné splnění ústní části zkoušky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK