|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Cílem je získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, včetně evoluční antropologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (06.10.2023)
PEDF-Evoluční biologie bakaláři presenční výuka - budou 2 základní presnční přednášky: 1) Přírodní a pohlavní výběr, Adaptace, 2) Makro a mikroevoluce a Evoluční genetika. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – PEDF-Evoluční biologie bakaláři - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ. 14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 4 úkolů zadaných v MsTeams dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H. Nutné je odevzdání portfolia, tedy výše uvedených 4 úkolů. Úkoly musí být předloženy v MsTeams, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu. Link na tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWMpegRosY1oeE2IzIu2wFe53smdzwxv8a6Yjb-XPmGE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4edf910f-8b50-42ec-bdeb-fa80d683b1f1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953. FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998. FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005 FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006 Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press, RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996. VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)
Podmínkou ke splnění předmětu je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjimky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedench v SISu. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)
Veškeré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři Dále pak https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni 14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 6 problémových úloh z evoluční biologie dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H. Hlavní pojmy a problémy ke studiu a přípravě problémových úloh a seminárních prací: Evoluce a evoluční biologie, Darwinismus, neodarwinismus a „postneodarwinismus“, Přírodní versus umělý výběr, Přírodní výběr a pohlavní výběr – vymezení, Pohlavní výběr, definice, velke inovace, Příbuzenský a skupinový výběr rozdíly a podobnosti, Adaptace a adaptivní strategie , Klasická vs. evoluční systematika, Evoluční genetika definice a vymezení, Evoluce, ontogeneze. Makroevoluce a Mikroevoluce, Adaptace a fylogeneze, Základní mechanismy molekulární evoluce, Zákonitost a nahodilost v evoluci |