|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (31.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (31.01.2023)
Cílem kursu je prohloubení znalostí o skupinách pláštěnci, bezlebeční, obratlovci, bezčelistnatci, čelistnatci („ryby“, obojživelníci, plazi, ptáci, savci). U všech skupin bude probrána systematika, charakteristické znaky, biologie a ekologie. Zdůrazněny budou modelové taxony využitelné ve výuce. K dispozici budou mít studenti seznam druhů (taxonů) používaných k zápočtu (zde i kompletní soubor fotografií používaných k určování při zápočtu), rovněž tak seznam taxonů, které mohou být případně zařazeny do „poznávačky“ v rámci písemného testu. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (25.01.2024)
Forma výuky Přednášky Výuka předmětu Zoologie strunatců bude v tomto semestru zahájena prezenčně (přednášky s powerpointovými prezentacemi). Prezentace jsou k dispozici v Moodlu . (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7829), pro samostudium jsou doporučeny publikace v seznamu literatury a studijní opory. V případě dotazů či nejasností se lze e-mailem kdykoli obrátit na vyučujícího. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. V případě přechodu na distanční studium budou mít studenti/studentky k dispozici nahrané prezentace v Moodlu (https://dl1.cuni.cz/course/search.php?search=zoologie+strunatc%C5%AF). Všichni studenti/studentky při distančním studiu dostanou každý týden písemnou informaci o následující lekci (co je v dané lekci důležité, na co se soustředit, jaké termíny či taxony je třeba přednostně znát). V případě dotazů či nejasností se lze e-mailem kdykoli obrátit na vyučujícího. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. V případě, že dojde ke změně způsobu výuky budou všichni informováni. Cvičení Cvičení zajišťuje Ing.Andreska (jan.andreska@pedf.cuni.cz). V případě prezenční výuky bude využito powerpointových prezentací, videí, určovacích klíčů a dalších pomůcek. Studující se musí vybavit základní literaturou k určování našich ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců. Podrobnosti projde vyučující na začátku kurzu. Powerpointové prezentace k určování našich obratlovců (s uvedením determinačních znaků u jednotlivých druhů) jsou k dispozici v Moodlu u přednášek Zoologie strunatců (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7829). Zápočet ze cvičení bude zakončen „poznávačkou“ našich druhů podle barevných fotografií. V případě distanční výuky budou pro všechny studující k dispozici předtočené návody do cvičení, tedy jak zvládnout přípravu na zápočet, který bude proveden na závěr kurzu formou distančně konstruované „poznávačky“ podle barevných fotografií. Toto projde Ing.Andreska v úvodním předtočeném vstupu. Powerpointové prezentace k určování našich obratlovců (s uvedením determinačních znaků u jednotlivých druhů) jsou k dispozici také v Moodlu u přednášky Zoologie strunatců (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7829). V případě, že dojde ke změně způsobu výuky budou všichni informováni.
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (31.01.2023)
ANDĚRA, M., HORÁČEK, I. Poznáváme naše savce. Mladá fronta. Praha. 1982. ANDRESKA,J., HANEL, L. Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Karolinum. Praha. 2009 BARUŠ, V., OLIVA, O., KRÁL, B. et al. Fauna ČSFR Obojživelníci. Academia. Praha. 1992. Hanel L., Anreska J. 2023: Zoogeografie pro posluchače pedagogických fakult. El-skripta, Pedagogická fakulta UK Praha HUDEC, K. Atlas ptáků České a Slovenské republiky. Academia. Praha. 2001. MORAVEC J. (ed.) 2015: Plazi Reptilia. Fauna ČSR. Academia Praha, 532 s. SIGMUND, L., HANÁK, V., PRAVDA, O. Zoologie strunatců. Karolinum. Praha. 1992. VESELOVSKÝ, Z. Obecná ornitologie. Academia. Praha. 2001.
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (31.01.2023)
V blokové výuce budou dvě části: 1.Část – Hlavní charakteristika jednotlivých tříd strunatců, biologie, ekologie, systém. Příkladové taxony, význam pro člověka a v ekosystémech. Modelové druhy využitelné ve výuce (powerpointová přednáška). 2. Část – Použití určovacích klíčů v determinaci. Prezentace významných druhů „ryb“, obojživelníků, plazů, ptáků a savců ČR s upozorněním na určovací znaky. Součástí předmětu jsou doporučené exkurze (např. zoologická zahrada, návštěva instalovaných sbírek Národního Muzea v Praze, ornitologická exkurze na vybranou lokalitu). |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (25.01.2024)
1. Účast na seminářích min. 90% - týká se prezenční výuky 2. Zápočet: písemný test, poznávačka. Lze opakovat 3x. 3. Uzavření předmětu: písemná zkouška, lze opakovat 3x |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (25.01.2024)
1/ Kmen Chordata – strunatci. charakteristika, podkmen pláštěnci (Tunicata - sumky, salpy, vršenky), podkmen bezlebeční (Cephalochordata - kopinatci), podkmen obratlovci (Craniata), třída bezčelistnatci (Agnatha – sliznatky, mihule). Základní charakteristika všech uvedených skupin, příkladové druhy, paryby (Chondrichthyes), chimérovci, příčnoústí, Základní charakteristika všech uvedených skupin, příkladové druhy. 2 -4 / ryby (Osteichthyes), lalokoloutví, dvojdyšní, násadcoploutví, chrupavčití, kostnatí. Základní charakteristika všech uvedených skupin, příkladové druhy. 5/ obojživelníci (Amphibia), červoři, bezocasí, ocasatí. Základní charakteristika všech uvedených skupin, příkladové druhy. 6-7/ Plazi (Reptilia), želvy, haterie, šupinatí, krokodýli. Základní charakteristika všech uvedených skupin, příkladové druhy. 8-11/ Ptáci (Aves), pštrosi, tinamy, tučňáci, dlouhokřídlí, potáplice, měkkozobí, trubkonosí, veslonozí, brodiví, plameňáci, vrubozobí, dravci, hrabaví, srostloprstí, hoacinové, krátkokřídlí, papoušci, kukačky, sovy, lelkové, svišťouni, šplhavci, pěvci. Základní charakteristika všech uvedených řádů, příkladové druhy. 12-15/ Savci (Mammalia), ptakořitní, vačnatci, chudozubí, hmyzožravci, tany, letuchy, letouni, primáti, šelmy, kytovci, sirény, chobotnatci, lichokopytníci, damani, hrabáči, sudokopytníci, luskouni, hlodavci, zajícovci, bércouni. Základní charakteristika všech uvedených řádů, příkladové druhy. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (31.01.2023)
Učast na seminářích 90%. Zápočet proběhne testem (určení 50 taxonů našich obratlovců dle barevných fotografií – pro úspěšné absolvování testu je nutno správně určit alespoň 30 ( = 60%) druhů). Test lze absolvovat maximálně 3x. Úspěšné absolvování testu je předpokladem k postoupení k písemné zkoušce. Ta se provádí písemným testem obsahujícím 30 otázek (ze tří uvedených odpovědí se vybírá jedna správná). |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (03.02.2023)
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7829 Elektronická skripta Zoogeografie jsou dostupná na: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/…lt/ |