PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Formální přírodovědné vzdělávání - OKBB4B041A
Anglický název: Formal Science Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. (25.01.2024)
Kurz seznamuje s formálním přírodovědným vzděláváním zaměřeným na věkovou skupinu žáků 2. stupně ZŠ a SŠ. Zabývá se tématy: přehled formálního přírodovědného vzdělávání v ČR (instituce, organizace, dokumentace, kurikulum) – RVP, ŠVP, rámcové vymezení učiva, ukázky forem a metod výuky, výukové pomůcky, struktura přípravy na výuku, zdroje výukových materiálů, aplikací, reflexí apod. Cvičení budou probíhat formou práce s vybranými modelovými vzdělávacími aktivitami a přípravami hodin výuky přírodopisu/biologie a mikroteachingu, při kterém si studenti ve dvojicích vyzkoušejí výuku formou aplikace předložených dílčích výukových aktivit. Pro danou výukovou aktivitu si studenti připraví pomůcky a modelově ji zrealizují. Modelové aplikace výukových aktivit budou následně reflektovány. The course introduces formal science education aimed at the age group of 2nd grade primary and secondary school students. It deals with topics: an overview of formal science education in the Czech Republic (institutions, organizations, documentation, curriculum) - RVP, ŠVP, framework definition of the curriculum, examples of teaching forms and methods, teaching aids, structure of preparation for teaching, sources of teaching materials, applications, reflections, etc. The exercises will take place in the form of work with selected model educational activities and preparations for lessons in natural history/biology and microteaching, during which students in pairs will try out teaching in the form of application of the presented partial teaching activities. For the given learning activity, students will prepare tools and implement it in a model. Model applications of learning activities will then be reflected on.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. (25.01.2024)
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (3 kredity) a je stanovena na 78 hodin. Přímá výuka odpovídá 450 min./semestr. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá celkem 45 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin), časem na plnění průběžných úkolů za semestr (20 hodin) a časem na přípravu na zápočet (15 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. (17.12.2023)

Metodická příručka přírodovědného vzdělávání (dostupné na: http://prirodovedne-vzdelavani.projektsypo.cz/)

Rámcový vzdělávací programy, školní vzdělávací programy

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (dostupné na: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf)

Učebnice přírodopisu a biologie pro ZŠ a SŠ

Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Pedagogika, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7

Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.

Christodoulou, D. Sedm mýtů o vzdělávání. Routledge, 2014.

Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. (17.12.2023)

Kurikulum přírodopisu/biologie – instituce a organizace podílející se na formálním vzdělávání, RVP, ŠVP

Ukázky forem a metod výuky přírodovědných předmětů

Příklady výukových pomůcek včetně využití ICT při výuce přírodovědných předmětů

Rozbor ukázek modelových vzdělávacích aktivit a příprav na výuku

Praktická aplikace konkrétních výukových aktivit (mikroteaching)

Reflexe výuky, příprav a aplikovaných výukových aktivit

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. (25.01.2024)

Podmínkou ukončení předmětu (získání klasifikovaného zápočtu) je:

1)    aktivní účast na výuce

2)    realizace modelové výukové aktivity

3)    odevzdání řádně vypracovaných úkolů (např. reflexí) v daných termínech

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Ing. Silvie Svobodová, Ph.D. (17.12.2023)

MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8263

heslo: bude doplněno

GOOGLE Disk - Formální přírodovědné vzdělávání 23/24

odkaz: bude sdělen na úvodní přednášce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK