PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Biologie člověka II - OKBB4B023A
Anglický název: Human Biology II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Prerekvizity : OKBB4B011A
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (13.09.2019)
Předmět Biologie člověka II. navazuje na Biologii člověka I. a dále rozvíjí znalosti studentů v oblasti biologie lidského těla. V tomto předmětu se budeme zaměřovat na dva hlavní tematické bloky. Prvním bude fyziologie člověka a druhým bude lidská genetika a populační genetika. Studenti získají přehled o struktuře a funkci hlavních fyziologických systémů našeho organismu. Kromě klasických, systémových, fyziologických procesů se budeme zabývat na jedné straně řízením na úrovni buňky a sub-buněčných dějů (zejména s ohledem organizaci a využití lidského genomu) a na druhé straně strukturou a vývojem lidských populací a ději, kterými se tento vývoj řídí. Hlavní tematické bloky kurzu: <Blok Fyziologie člověka> (Základy fyziologie buňky; Fyziologie svalu a nervosvalové ploténky; Dýchání a acidobazická rovnováha organismu; Ledviny, hospodaření s vodou a homeostáza; Výživa, trávení a metabolismus; Fyziologie kardiovaskulárního systému a fyziologie krve; Hormony a jejich vliv na regulaci, vývoj organismu a rozmnožování; Fyziologie nervové soustavy; Fyziologie smyslového vnímání), <Blok Genetika člověka> (Organizace lidského genomu; Geny, jejich vnitřní organizace, genová exprese a její regulace, epigenetika; Mutace jako zdroj variability a chyb v lidském genomu; Technologie výzkumu DNA; Variabilita lidských populací a metody jejího zkoumání; Genetická historie našeho druhu, demografické procesy v minulých generacích a jejich vliv na formování současné genetické variability člověka; Starodávná DNA (aDNA)).
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (28.01.2022)

V případě nepříznivé pandemické situace:

Výuka předmětu bude probíhat distančně na platformě MS Teams (odkaz dostanou studenti mailem na začátku semestru). Přednášky (bloková výuka) proběhnou online, studenti budou mít k dispozici jejich záznamy pro pozdější použití.  Cvičení proběhne distanční formou zadávání samostatné práce a jejím průběžným odevzdáváním on-line.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 109 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden (polovina přednášky a polovina cvičení) pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 10 min., resp. 20 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (22 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (12 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (15 a 30 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (28.08.2019)

Ganong WF. Přehled lékařské fyziologie. Galén, 2005

LANGMEIER M a kol. Základy lékařské fyziologie. Grada Publishing, 2009

ROKYTA R a kol. Fyziologie (pro bakalářská studia). Galén, 2016

Silbernagl S, Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Grada, 2004 (poslední anglické vydání: Color Atlas of Physiology, 7th edition. Thieme, 2015)

Trojan S. a kol. Lékařská fyziologie. Grada-Avicenum, 1999

SILBERNAGL S, LANG F. Atlas patofyziologie. Grada, 2012

KITTNAR O a kol. Lékařská fyziologie. Grada, 2011

WIDMAIER EP et al. Vander‘s Human Physiology, 14th edition. McGraw-Hill Education, 2016

GUNGA H-Ch et al. Human Physiology in Extreme Environments. Academic Press, 2015

 

Jobling, M., Hurles, M. and Tyler-Smith, C. Human evolutionary genetics: origins, peoples & disease. Garland Science, 2013

Strachan, T., Read, A. and Strachan, T. Human molecular genetics. 4th. New York: Garland Science, 2011

Cavalli-Sforza LL, Bodmer WF. The Genetics of Human Populations. Dover Publications,  1999.
 
Cavalli-Sforza LL, Menozzi P, Piazza A. History and Geography of Human Genes. Princeton University Press, 1994
 
Stoneking M. An Introduction to Molecular Anthropology. Wiley-Blackwell, 2017
 
Nussbaum, R.L., McInnes, R.R. and Willard, H.F., 2015. Thompson & Thompson Genetics in Medicine. Elsevier Health Sciences, 2015
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (10.09.2021)

Hlavní tematické bloky kurzu:

Základy fyziologie buňky - základní životní fukce buňky, transport, buněčná membrána, transport přes membránu a rovnováha iontů na membráně, kontakty mezi buňkami

Fyziologie svalu a nervosvalové ploténky - svalové vlákno, kontrakce, aktin, myozin a další svalové bílkoviny, propriorecepce, svalové vřeténko

Dýchání a acidobazická rovnováha organismu - základní stavba dýchací soustavy, dýchací svaly, respirační kvocient, řízení dýchání, dýchací rytmus, výměna dýchacích plynů, pneumothorax, tracheotomie

Ledviny, hospodaření s vodou a homeostáza - nefron, glomerulus + tubulární část, glomerulární filtrace, tubulární (re)absorbce a sekrece, vliv ledvin na acidobazickou rovnováhu, systém renin-angiotensin

Výživa, trávení a metabolismus - funkce gastrointestinální soustavy, regulace funkce, trávicí enzymy, tělesná teplota a její regulace

Fyziologie kardiovaskulárního systému a fyziologie krve - krevní buňky, hemoglobin, transport O2 a CO2, acidobazická rovnováha krve, imunita, protilátky, hemostáza, převodní systém srdeční, srdeční práce, projevy srdeční činnosti, ejekční frakce, vasodilatace, vasokonstrikce

Hormony a jejich vliv na regulaci, vývoj organismu a rozmnožování - hypotalamo-hypofyzální osa, somatotropin, osa hormonů štítné žlázy, nadledvin, a pohlavních hormonů, endokrinní funkce slinivky, epifýza

Fyziologie nervové soustavy - neuron, synapse, klidový a akční potenciál, základní stavba CNS a dělení periferního nervového systému, reflex, motorika, funkce mozečku, bazálních ganglií, limbický systém, šedá kůra koncového mozku

Fyziologie smyslového vnímání - zrak, sluch, statokinetický aparát vnitřního ucha, chuť, čich, kůže a kožní receptory

Lidský genom - celková organizace, geny, jejich vnitřní struktura, genová exprese a její regulace, epigenetika, mutace jako zdroj variability a chyb v lidském genomu

Technologie výzkumu DNA

Variabilita lidských populací a metody jejího zkoumání - genetická historie našeho druhu, demografické procesy v minulých generacích a jejich vliv na formování současné genetické variability člověka, starodávná DNA (aDNA)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (23.02.2023)

Podmínky zakončení předmětu (budou upřesněny na první přednášce):

zápočet:

- splnění zadaných úloh na cvičení

- samostatné vypracování, odevzdání (a moje schválení) písemných protokolů z jednotlivých témat cvičení (bližší specifikace bude poskytnuta na úvodním cvičení, respektive v úvodním výukovém bloku kombinované formy předmětu) - bude probíhat v MS Teams

zkouška:

- písemný test

Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D. (18.03.2024)

MS Teams: PEDF-Biologie člověka II | Obecné | Microsoft Teams

Elektronická učebnice fyziologie, Fyziologický ústav 1. LF UK v Praze (http://fyziologie.lf1.cuni.cz/ucebnice)

http://www.wikiskripta.eu/w/Port%C3%A1l:Fyziologie

10H přímé výuky, z toho 6H přednáška, 4H seminář/laboratorní praktikum, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), vypracování projektu na zadané téma, práce zadávána přes v MS Teams, účast na diskusním fóru v MOODLu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK