PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém - OKBB2B125B
Anglický název: School gardens as a model ecosystem
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (25)
letní:neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe. Po jednotlivých blocích 1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.). 2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie. 3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování. 4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě. 5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků. 6. Financování školních zahrad. 7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě. 8. Badatelské aktivity na školní zahradě. 9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě. 10. Komunitní plánování školních zahrad. 11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady. 12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě).

Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.

 

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h pro kombinované studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

 

Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy vložím, až bude založen.

Úkolů Vám zadám celkem 5. První dva úkoly musíte do moodle odevzdat 10.3. Další tři úkoly musíte odevzdat do 10.5.

On-line setkání 12.3.2021 (začátek dle rozvrhu, konec pravděpodobně dříve) proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předmět zapíšete.

 

Těším se na Vás!

Kateřina Jančaříková

 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Základní:

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Doporučená:

BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.

BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.

KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.

MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488

ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (30.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě).

Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h pro kombinované studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy vložím, až bude založen.

Úkolů Vám zadám celkem 5. První dva úkoly musíte do moodle odevzdat 10.3. Další tři úkoly musíte odevzdat do 10.5.

On-line setkání 12.3.2021 (začátek dle rozvrhu, konec pravděpodobně dříve) proběhne nejspíš v Google meet. Před ním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 


K úspěšnému zakončení předmětu a získání KZ je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost na celém setkání 0, za nepřítomnost na části - mínus poměrná část.

Výsledky KZ

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250-300 výborně

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

Materiály ke studiu témat:

Venkovní pedagogika http://almamater.cuni.cz/seminare/lesni-pedagogika

Výroba z přírodních materiálů http://almamater.cuni.cz/seminare/prirodni-materialy

Vzdělávání za pomoci drobných živočichů nazahradě http://almamater.cuni.cz/seminare/drobni-zivocichove

Badatelské činnosti na školní zahradě http://vedadoskol.cuni.cz/interdisciplinarni-seminare/badatelske-cinnosti-na-skolni-zahrade

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK