Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (08.12.2016)
Kurz pracuje metodami sociálně psychologického výcviku s reflexemi studentů vztahujícími se k dokončovanému studiu, s reflexemi na vlastní profesní vybavenost pro povolání učitele.Diskuse jsou orientovány na témata, která vnímají studenti jako profesně potřebná a na zkušenosti ze souvislé praxe. Názory na vhodné (nevhodné) metody pedagogické práce, obavy nebo již skutečné problémy vzniklé v profesních situacích jsou otevírány a řešeny s podporou skupinové dynamiky a týmového potenciálu (podle Bálinta).
Inovace kurzu:Do kurzu byl začleněn náhled do práce začínající učitelky MŠ, který je realizován prostřednictvím čerstvých absolventek oboru UMŠ, které přiblíží svůj první rok v MŠ. Sdělují své zkušenosti z přijetí ŠVP, školního řádu, spolupráce s druhou učitelkou na přípravě pedagogických činností-přípravy, příprava TVP, individualizace přístupů k dětem, zvládání jejich chování, komunikace s rodiči. Následují dotazy studentek jak jsou určité situace řešeny, jaké jsou požadavky na začínající učitelku. Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Učitel celý proces skupinové dynamiky moderuje, podněcuje k otázkám a vyslovení názorů, shrnuje hlavní myšlenky, podpoří vhodné postupy.Z celého procesu vyznívá, jak studentky o své budoucí učitelské práci přemýšlejí, čeho se obávají apod.
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2013)
The course provides methods of social and psychological training of students reflections relating to the study to be completed, and reflections on their own professional abilities to become a teacher. Concerns or problems that have already occurred are raised and solved with the support of group dynamism and team potencial (from Balint).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)
Prostřednictvím dynamiky studijní skupiny vyslovovat reflexe vztažené ke studiu daného oboru a formulovat reakce MŠ na prohloubenou profesní přípravu studentů v kombinovaném studiu na PedF.
V druhé části předmětu se zamýšlet nad řešením pedagogických situací, které jsou společně studenty nahlíženy prostřednictvím strukturované metody řešení konkrétního případu podle psychologa M.Balinta.
Literatura
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2016)
Literatura:
Komárková,R.,Slaměník,I.,Výrost,J.a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0180-4.
Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie. Galén, 1995. ISBN 80-85824-20-5.
Nováčková, J. Pedagogický styl založený na zpětné vazbě. In: Syslová,Z.(ed.) Školní vzdělávací programy a evaluace v MŠ /CD ROM/. Praha: Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130.
Pačesová,M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.
Rogers, C.R. Jako byť sám sebou. IRIS, Bratislava 1996. ISBN 80-88778-02-6.
Rogers,C.R. Klientom centrovaná terapia. Modra: Persona, 2000. ISBN 80-967980-3-0.
Vymětal,J. Rogersovská psychoterapie. ČS, 1996. ISBN 80-202-0605-1.
Výrost,J., Slaměník,I. Sociální psychologie. 2.přepracované a rozšíř. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-1428-8.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (14.05.2019)
Kurz pracuje metodami sociálně psychologického výcviku s reflexemi studentů vztahujícími se k dokončovanému studiu, s reflexemi na vlastní profesní vybavenost pro povolání učitele.Diskuse jsou orientovány na témata, která vnímají studenti jako profesně potřebná. Názory na vhodné (nevhodné) metody pedagogické práce, obavy nebo již skutečné problémy vzniklé v profesních situacích jsou otevírány a řešeny s podporou skupinové dynamiky a týmového potenciálu (podle Bálinta).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (01.02.2018)
Zápočet je studentům přiznám za aktivní přístup k řešení vyslovených problémů.