Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2016)
Předmět srovnává systém, cíle a obsah ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období. Ze srovnání vyvozuje sociocentrickou, pedocentrickou a konvergentní podstatu přístupu k institucionální předškolní výchově. Zaměřuje se na dokumenty týkající se předškolního vzdělávání, které vznikají a nabývají závaznosti po roce 2000. Osobnostně orientovaný model, jako základ RVP PV je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele - respektování potřeb dítěte (jejich struktura), individualizace pedagogické práce. Je probírána podstata ŠVP, TVP a IVP. Jsou vysvětlovány metody pedagogické práce (se zaměřením na výchovné i vzdělávací působení) s konkrétním vysvětlením pedagogického projektu jeho přípravy i realizace a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projekty. Výstupem z předmětu je seminární práce s možností výběru ze zadaných témat.
Základní literatura:
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
Doporučená literatura:
HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36.
HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1
KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.
Poslední úprava: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (29.10.2019)
Theory of Preschool Education II The subject compares the system, aims and content in the educational activities of kindergartens from 1948 to 1990 and in the following period. The sociocentric, pedocentric and convergent essence of an approach to institutional pre-school education are derived from the comparison. It focuses on the documents regarding pre-school education, which arise and become binding after the year 2000. A personality oriented model, as the basis of FEP EE, is explained in its principles as well as in specific description of a teacher's job - respecting the needs of a child, individualisation of pedagogical work. The essence of the school educational programme, class educational programme and individual educational plan is discussed. Methods of pedagogical work (with a focus on educational activities) are explained, with a specific explanation of a pedagogical project, its preparation and realization and contribution to pre-school children. The way of preparing the teacher's work is defined to thematic blocks, situational learning and projects. The output of the subject is a seminar work with a choice of selected topics. The seminar work is to be submitted during the examination period until mid-January.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (23.01.2016)
Cílem předmětu je získat orientaci v minulém i současném stavu vzdělávání předškolních dětí. Získat poznatky o základních dokumentech ve vztahu k mateřské škole i k pedagogické práci - např.metody vzdělávací práce. Porozumět osobnostně orientovanému modelu předškolního vzdělávání, jeho principům i realizačním požadavkům.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (18.11.2020)
Komunikace se studenty prostřednictvím SIS.
Zadané podklady pro distanční studium, seznámení s výstupem z předmětu.
Zasláno 5 témat k výběru seminární práce - po zpracování detailní zpětná vazba studentům.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)
Zápočet je získán za docházku na tento povinný předmět a za kvalitně vypracovanou seminární práci.