PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybraná témata z pedagogické a sociál.psychologie - OKB7313209
Anglický název: Selected Themes in Educational and Social Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Záměnnost : OB7213209, O07213052
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
Cílem kurzu je získat představu o předmětu, metodologii a hlavních teoriích sociální a pedagogické psychologie a osvojit si psychologickou perspektivu vůči školní realitě. Obsah kurzu tvoří následující témata: 1. vymezení disciplín, 2. rodinná a školní socializace, interakce mezi školou a rodiči, 3. kognitivní a sociální učení, 4. vztah k poznávání, individuální zvláštnosti učení, 5. sociální role, konflikty rolí, identita, 6. sociální skupiny, dynamika a struktura, vedení, školní třída, 7. sociální komunikace, verbální a neverbální, 8. sociální vnímání a poznávání, stereotypy a předsudky, 9. interakce mezi učitelem a žákem, pojetí žáka, 10. motivace k učení, diagnostika a rozvoj, 11. příčiny školní neúspěšnosti, socio-kulturní handicapy, 12. učitelská profese, psychologická náročnost Podmínkou k ukončení kurzu je: 1. zpracovat seminární práci (její zaměření si studující zvolí z několika možností, které budou představeny na úvodním setkání), 2. zpracovat výtah z odborného článku, 3. absolvovat písemný test
Literatura
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)

Bendl, S. - Kucharská, A.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha, PedF UK 2008.

Čáp, J.: Psychologie vyučování a učení. Praha, Karolinum 1994.

Výrost, J. - Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství 1997.

Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia 1999.

Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1992.

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha, SPN 1988.

"Rodina a škola". Časopis Pedagogika. 1999, 1. Monotem. číslo.

Vágnerová, M. - HadjMoussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, Karolinum 2004. (kapitola S. Štecha)

Další publikace budou doporučeny na přednáškách.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)

Podmínkou k ukončení kurzu je:

- zpracovat seminární práci (její zaměření si studující zvolí z několika možností, které budou představeny na úvodním setkání) 

- zpracovat výtah z odborného článku

- absolvovat písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK