|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dále ho vybavit matematickými a matematicko-didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Předpokládá se samostudium před každým výukovým blokem, na to naváže rozbor prostudovaného a písemná příprava vložená ve stanoveném limitu do Moodlu. Prolínání přednášky, dílny a seminární diskuse k převažujícím ukázkám z praxe a ke grafickým materiálům z archivu prací dětí mateřské školy ve vývoji dítěte. Pokud to podmínky umožní, bude zařazena přímá úpráce s dětmi. . |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
70% účast, domácí příprava včetně písemných prací. Ukončení kurzu je nejen za aktivní účast, ale i za diskusi k závěrečné práci v písemné podobě: analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I. a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikroprostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobecnující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tvarové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů; práce s materiály (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída) b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech. c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (05.09.2023)
úspěšné zvládnutí RMG I, nebo alespoň jednoho z kurzů PMV A a B, případně KZ z Rozvoje předmatematické gramotnosti znalost vývojové a kognitivní psychologie předškolního věku (dále znalost her pro předškolní věk - seznam 20 her dostanou studenti na počátku semestru; jde o hry s pravidly, pohybové, stolní) |