PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika předškolní HV II - OKB7308243
Anglický název: Didactics of Preschool Music Education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Obsahem předmětu je uvést studenty do základů didaktiky hudební výchovy. Bude se vázat na didaktické zásady, vyučovací metody, podstatu hudební integrace, práci s Českou Orffovou školou a uplatnění hudebního poslechu pro předškolní děti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Cílem předmětu  je  rozšířit  vědomostní a dovedností základ ze zimního semestru 2. ročníku studia. Hlavní důraz ve výuce bude  uplatněn na  propojení pěveckých, instrumentálních a poslechových aktivit a hlubší osvětlení hudebně didaktických principů vzdělávání u předškolních  dětí.

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985,2.vydání, s.280.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ 1997,  2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 1999, s.143, ISBN 80-7178-306-4.

Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4

ŠIMČÍK,D: Rytmizujeme 33 slovenských prísloví a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, 1. vydání, ISBN:80-89055-15-x.

VISKUPOVÁ,B.:Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

VISKUPOVÁ, BOŽENA. Hudba a pohyb.Praha: SPN 1987.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., č.  02/53  14-623-89.

HURNÍK, I., EBEN, P.: Česká Orffova škola, 1. díl.Praha : Supraphon 1983, s.53., č. 16/2   02-263-69.

ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, ISBN:80-89055-15-x.

HERDEN, J. Hudba pro děti. Vysokoškolská učebnice. Kolář J (s.25 - 47, Jenčková E. (s. 90 - 124), .Praha: UK  1992, s.193, ISBN 80-7066-522-X.

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky1. st. ZŠ.Praha:  Scientia  1994,s.119, ISBN 80-85827-56-5.

HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha:Scientia 1998,s.89, ISBN 80-7183-126-3.

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V plánovaném rozsahu  výuky budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce  v úvodních hodinách a samostatná práce. Studentky  obdrží plán výuky a v něm budou vyznačeny i úkoly při zpěvu a hře na Orffovy hudební nástroje. V úvodní hodině vyučující zopakuje látku z minulého semestru a ukáže vhodnou motivaci k písni, její nácvik  a následně  představí uplatnění rytmických hodnot (rytmu, pulzace, metra, ostatinata) při hře na dětské hudební nástroje z Orffova instrumentáře. Seznámí studenty i se systémem, jak vypracovat písemnou přípravu. Od učitele studenti obdrží  na počátku semestru všechny  metodické náměty a seznam odborné literatury a pokyny k vypracování seminární práce.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

 Stanovené seminární práce, zápočet

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Konkrétní výuka bude mít následující obsah:

a)      didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi

b)      vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově

c)      integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech

d)      struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi

e)      poslechové činnosti  u dětí v předškolním věku

V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována  I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. Naučí se další umělé písně, které jsou vhodné pro domácí rodinné muzicírování.  V rámci hudebně poslechových aktivit  bude představena hudba jako řeč,  při které dojde k analýze pohybu hudebně výrazových prostředků na formálním půdorysu modelových příkladů poslechových skladeb. Důraz  bude položen na zážitek.

V rámci seminární práce studenti  vypracují  partitury 5 písní  pro děti v předškolním věku s uplatněním hry na zobcovou sopránovou flétnu, bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. S pomocí klavíru  se připraví na jejich nácvik se studenty v rámci výuky. V kombinované formě studia studenti  si sami vyberou vhodný didaktický článek z odborných časopisů Hudební výchova (ČR) a Múzy v škole (SR). Bude se obsahově týkat například didaktiky hudební výchovy, instrumentální činnosti nebo poslechu hudby dětí v mateřských školách. Student si vybere jeden článek vypracuje referát v rozsahu 3 stran textu. V jeho závěru se zamyslí nad pedagogickou dedukcí  uvedených myšlenek do problematiky  učitelské praxe v MŠ.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Vstupní požadavky nejsou stanoveny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK