PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír III - OKB7308240
Anglický název: Playing the Piano III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 3 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
Program semináře je zaměřen na nácvik cyklické skladby Erno Košťála Perníková chaloupka a dále na rozvoj praktické harmonie u klavíru při doprovodech písní pro předškolní i školní děti. V doprovodech bude brán zřetel na stylizaci a na transpozici a rovněž i na stylizovaný doprovod využívající kromě základních akordů též akordy postavené na vedlejších stupních tóniny a na akordy mimotonální. Důležitou součástí bude nácvik rytmicko melodických průpravných nebo přípravných cvičení v transpozicích, které jsou důležité pro tzv. rozezpívání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty  jednu cyklickou přednesovou skladbu která je vhodná  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku v rámci propojení hudebních činností s ostatními uměleckými i mimouměleckými aktivitami.

Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů III je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty další drobné přednesové skladby vhodné pro  pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.

Literatura
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.
DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN:80-968600-3-8.
DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.
KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.
K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48,  ISBN:80-968600-3-8.DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).

Metody výuky
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem.Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou  zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.
V plánovaném rozsahu  výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán seminářů a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich osobní úkoly. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem.Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou  zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)

zápočet
zápočet

Sylabus
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
I. Cyklická skladba: ERNO K O Š Ť Á L :  PERNÍKOVÁ CHALOUPKA
Pohádka začíná,str.20,Tajemný zvoneček, str.22,Překvapení pernikáři, str.24, Čarodějný tanec, str. 25,Zasmála se ježibaba, str.25, Jednou zrána, str. 27,Vysvobození,str. 28, Už je konec pohádky,str.29
II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti
A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení  v durové  tónině     v chromatické   modulaci (C, Des, D, Es, F, Ges, G, As, A, B, H, C dur).
____
B) Hra  a  zpěv mollových  písní z Příručky doprovodů lidových písní od M. Kodejšky a M. Popoviče v určených tóninách (Ej, padá, padá  rosička, Křepelenka křepelala, A já mám  křepelenku).
____
C) Dovednost  zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,h,c,d,e moll.
____
D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,h,c,d,e moll a doprovodit každý stupeň jedním nebo  dvěma  akordy  z  harmonické kadence (T,S,D).
E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se zpěvem těchto 15 písní: Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),  Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66), Vdávala se myška (s.77), Nestarej  se, ženo má (s.99), Bude zima  (s. 59),  Náš kohoutek  kokrhá (s.177),  Jízda (s.  84), Lítala si laštovička (s. 128)

I. Interpretace přednesových skladeb pro děti předškolního věku a
   mladšího školního věku na klavír

Vaňhal,J.K.: Allegretto, Bach,J.S.: Menuet, Vlastní volitelná skladba                    

Vlastní volitelná skladba                           

II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro děti

A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení    v   durové     tónině   v   

     chromatické   modulaci (C,Des,D,Es,F,Ges,G,As,A,B,H,C dur).                                                          
B) Hra  a  zpěv mollových  písní v určených tóninách:Ej, padá, padá  rosička, A já mám  křepelenku                                    

C) Dovednost  zahrát základní harmonickou kadenci akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,,c,

     moll.                                                         

F) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu  nebo

    akordických značek se zpěvem tyto písně:

   Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),  Pod naším okýnkem(s.28), Stojí vrba košatá (s.63),

   Štědrej večer nastal (s.66),Vdávala se myška (s.77), Nestarej se, ženo má (s.99),Bude zima  (s. 59),

   Náš kohoutek  kokrhá, Lítala si  laštovička (s. 128)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK