PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hra na klavír II - OKB7308140
Anglický název: Playing the Piano II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 3 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)
Student mírně pokročilý (B program) nacvičí 5 přednesových skladeb z Klavirní školy pro začátečníky BGS, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Naučí se hrát jednooktávové stupnice F dur, G dur, A dur, H dur pravou rukou a v levé ruce základní harmonické kadence T,S,D v tóninách F dur, G dur, A dur, H dur. Harmonické kadence od C dur až po H dur se naučí v levé ruce hrát ve stylizaci doprovodů jako polku, pochod, kombinovaně, valčík a rozloženě. Součástí výuky bude hra a zpěv 8 písní pro předškolní děti v tóninách od C dur do H dur, 13 dalších písní pro děti v tóninách od C dur do H dur se stylizací doprovodů a 26 písní pouze v tónině C dur. Student pokročilý (C program) nacvičí 5 přednesových skladeb, které se vztahují programově k pedagogickému využití u dětí v předškolním věku. Součástí výuky bude i nácvik 20 dětských písní s akordickým doprovodem a následně v transpozicích a ve stylizaci doprovodů v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur.
Cíl předmětu
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

Cílem  discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty několik přednesových skladeb, které jsou vhodné  pro pedagogické využití  u dětí v předškolním věku.

 

Literatura
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

KODEJŠKA,M. Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.- B program, C program. Praha: (kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

Metody výuky
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu B (základní zkušenost např. ze SPGŚ a nebo několika ročníků ZUŠ) nebo C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

zápočet

Sylabus
Poslední úprava: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

Program pro studenty mírně pokročilé s programem B:

I. Přednesové skladby z klavírní školy pro začátečníky:
Vaňhal, J.K.: Allegretto, KŠ I, č. 95, s.60,  Ryba,J.: Teče, voda, teče, KŠ, č. 98, s.61, č. 25, s. 88,  Hurník,I.: Smutná písnička, Nečasová,J.: Ráno+Večer, Nečasová,J.: Princezna

II. Hra jednooktávové stupnice pravou rukou úhozem shora: Fdur, G dur, A dur, H dur

 

III. Hra akordické kadence T-S-D-T levou rukou: F dur, G dur, A dur, H dru

IV. Hra  akordické kadence T-S-D-T jako  valčíku, polky, pochodu,
rozloženě a kombinovaně:
C, dur, D dur, E, dur, F dur, G dur, A dur, H dru

V. Hra a  zpěv uvedených písní v transpozicích  a ve styl. doprovodu v tóninách od C dur do H dur: Posvícení, Běží liška, Slepičko má, Myšičko, myš, Listopad, Z jedné strany chvojka, Adámku náš, Šel myslivec

VI. Hra a zpěv písní pro ZŠ v C dur s akordickým doprovodem: Skákal pes, Prší, prší,Halí,belí,Dú, Valaši,dú,Šel zahradník,Maličká su, Nic nedbám, Kalamajka, Zahrajte mi,Pohádka,Komáři,Beskyde, Beskyde,Ach,synku,Okolo Frýdku,Já do lesa,Když jsem byl malučký,Já mám koně,Žežuličko,Dú, kravičky,Rybička maličká,Škubejte kravičky,Vyletěla z okénečka,Travička zelená,Pod naším okýnkem, Šel tudy,Pec nám spadla          

Program pro studenty mírně pokročilé s programem C:

I. Interpretace  přednesových  skladeb  pro  děti předškolního a mladšího školního   věku na klavír: Koželuh,I.:Andante,str.8, Neff,Ch.G.: Allegretto,s. 9, Sarauer,A.: Strašpytel ve tmě, s. 10, Hurník, I.: Smutná písnička,s.10, Diabelli, A.: Allegretto


II. Praktická harmonie u klavíru při doprovodech písní pro dětí
A) Dovednost zahrát a zazpívat 20  písní pouze s akordickým doprovodem (T,S,D) v   tóninách: C dur, D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur.

B) Doprovodit  20  určených  písní  v  tóninách  C dru, D dur, E dur, F dur, G dur, A dur, H dur  pomocí základních  akordů  z  harmonické  kadence  (T,S,D)  ve  formě pochodu,   polky,   kombinovaně,   ve   valčíku  a  rozloženém doprovodu.       

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK