PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální vzdělávání - OKB2317028
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Neslučitelnost : OKB2302001
Prerekvizity : OKB2317001
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)
Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví. I.-Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát, průmysl a spotřebitel. II.- Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí. Životní prostředí a děti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)

Cílem předmětu je seznámit se současnými globálními problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)

MEZŘICKÝ, V. Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Praha: Grada, 2005. 80-7367-003-8
PAPOUŠEK, J. Hovory o ekologii. Praha: Grada, 2000. ISBN 80 -7178-483-4
PRIMACK, R.B.; KINDLMANN, P.; JERSÁKOVÁ, J. Úvod do biologie ochrany přírody. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-595-0
Aktuální materiály z konferencí, seminářů, inovovaná legislativa, výběrové bibliografie zaměřené k ekologii, životnímu prostředí. Zdroje informací dostupné na stránkách Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy www.cozp.cuni.cz

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)

Aktivní účast ve výuce, prezentace zadané seminární práce.

Zápočtový test.

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2012)

1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti.
2. Vývoj vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí. Globální problémy.
3. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Vztah stát - průmysl - spotřebitel.
4. Nezbytnost provázanosti ekologického myšlení a sociálních věd. Psychologie a ekologie, vnímání životního prostředí.
5. Životní prostředí jako zdroj informací. Životní prostředí a zdraví. Sociální systém a životní svět, životní prostředí a mezilidské interakce, lidské teritoriální chování, problém přelidnění, ekologická psychologie soukromí.
6. Stav a problémy životního prostředí v ČR, regionu a místě.
7. Životní prostředí a děti.
8. Environmentální výchova - význam, vývoj, pojetí, cíle; metody, formy a prostředky environmentální výchovy ve škole i v mimoškolní oblasti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK