PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova - OKB2317008
Anglický název: Multicultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKBY2P107A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OKB2317001
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět je zaměřen na rozvoj vzdělávání v multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Cílem předmětu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

Cílem předmětu je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami a seznámit se základními záměry environmentálního vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

CÍLKOVÁ, E.; SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: Poznáváme jiné národy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6.
CORMAN, L. Tváře a charaktery. 1. vyd. Praha : Stratos, 2010. 372 s. ISBN 978-80-85962-22-2.
PRUCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Aktual. Praha : Portál, 2008. 273 s. ISBN 978-80-7367-182-2

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

Požadavky k zápočtu: prezentace seminárního úkolu, zápočtový test.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (05.02.2019)

1. Multikulturalismus a interkulturní vzdělávání.
2. Kultura, skupiny, identita, interkulturní vztahy, stereotypy a předsudky.
3. Minority, Romové, cizinci v ČR.
4. Uprchlíci a migranti.
5. Interkulturní vzdělávání v kontextu českého školství.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK