PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia výchovy ke zdraví - OKB2317001
Anglický název: Introduction to Study of Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Korekvizity : OKB2317004
Záměnnost : OB2317101
Je korekvizitou pro: OKB2317004
Je neslučitelnost pro: OKVP17003, OKVP14011, OKVP14007, OKVP17002, OKVP14002, OKVP17006, OKVP17010, OKVP17004, OKVP14017, OKVP14016, OKVP17009, OKVP17001, OKVP14001, OKVP17005
Je prerekvizitou pro: OKB2317008, OKB2317029, OKB2317028, OKB2317009, OKB2317034
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví a péče o zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Vychází z programu WHO Zdraví 2020, jakožto osnovy evropské zdravotní politiky pro 21. století.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)

1.    ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2010, s. 127. ISBN 978-80-247-3231-8.

2.    ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z. , HOLČÍK ,J., KUBŮ,P. Sociální gerontologie. Východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří 1.vyd. Grada Publishing. 2014, s. 240. ISBN 978-80-247-4544-2

1.    HOLČÍK, J.; ŽÁČEK, A., KOUPILOVÁ, I.. Sociální lékařství. Brno: LF MU. 2011 ISBN 978-80-87192-15-3

2.    MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha:Grada Publishing. 2011. s. 296. ISBN 978-80-247-2715-8

3.    VURM, V. a kol. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7254-997-9.

4.    WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

5.    ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogiky. Učební texty pro studenty pedagogických oborů. Praha: UK PedF. 2009. s. 80. ISBN978-80-7290-431-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (14.08.2014)

Zápočet bude udělen na základě výsledků zápočtového testu. Minimální úspěšnost 75 %.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. (27.08.2014)
  1. Základní determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
  2. Zdravotní gramotnost, pojem , modely, rozvoj  
  3. Způsoby výchovy k péči o zdraví, hodnota zdraví
  4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, informační gramotnost
  5. Úloha pedagoga v procesu podpory zdraví; empowerment; governance
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK