PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní zahrady jako modelový agroekosystém - OKB2302029
Anglický název: School gardens in education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)
Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a funkcemi řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "školní zahrady". Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky jsou návštěvy školních zahrad.
Cíl předmětu
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)

Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele s významem a potenciálem školních zahrad ve vyučování a také s tím, jak nejlépe školní zahrady udržovat, co na nich demonstrovat.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Zadaný úkol:

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady.

Požadované údaje:

- poloha,

- rozloha (velikost zahrady),

- popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),

- jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),

- jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),

- kdo se o zahradu stará,

- jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,

- jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),

- kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,

- vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku)

- návrh jedné aktivity na školní zahradě (vzhledem k aprobacvi studenta).

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)

Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – poříklady dobré praxe.
Po jednotlivých blocích
1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.).
2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie.
3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování.
4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě.
5. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků.
6. Financování školních zahrad.
7. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě.
8. Badatelské aktivity na školní zahradě.
9. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě.
10. Komunitní plánování školních zahrad.
11. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady.
12. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (21.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Zadávaný úkol: studenti dostanou na výběr z několika témat, která budou zpracovávat - jedná se o přípravu do výuky, její realizaci a reflexi.  

Zadaný úkol:

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích) či digifolio s dokumentací vhodně vybrané školní zahrady.

Požadované údaje:

- poloha,

- rozloha (velikost zahrady),

- popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),

- jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),

- jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),

- kdo se o zahradu stará,

- jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,

- jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),

- kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,

- vlastní hodnocení zahrady (vhodnost pro výuku).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK