PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Projektové učení v předškolním vzdělávání - OKB03N618C
Anglický název: Project Based Learning in Preschool Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti a dovednosti potřebné pro realizaci projektového vzdělávání v praxi mateřských škol. Studenti se seznámí s přínosy projektového vzdělávání pro děti a s možnostmi, jak tuto vzdělávací strategii využít v praxi mateřské školy. V první části je předmět věnován seznámení s teoretickými východisky (osobnostně orientovaný přístup, role dítěte, role učitele, soulad s RVP PV). Dále se orientuje na představení typů projektů, jeho jednotlivých fázích a seznamuje s příklady projektů realizovaných v předškolním vzdělávání. V rámci předmětu studenti budou v rámci své praxe realizovat projekt s dětmi a následně jej reflektovat. Témata:1.) Projektové vzdělávání – teoretická východiska a definice, přínosy; 2.) Typy projektů; 3.) Vzdělávací metody používané při projektovém vzdělávání; 4.) Role učitele při projektovém vzdělávání; 5.) Role dítěte při projektovém vzdělávání; 6.) Role rodiny a dalších sociálních aktérů při projektovém vzdělávání; 7.) Fáze projektu a možnosti jejich implementace v různých kontextech pedagogické praxe; 8.) Dokumentace a pedagogické hodnocení v projektovém vzdělávání
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (16.01.2023)
Přímá výuka:  4h za semestr
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 8 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodiny
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu?
Seminární práce 24 hodin
Příprava na zápočet 3 hodiny
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin

Stručný popis přípravy na výuku: Student bude stduovat materiály v prostředí moodle. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ, 2015. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0812-9.
LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B. a KOŽELUHOVÁ, E. (eds), 2022. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání. Metodika pro učitele. Praha: Nakladatelství Raabe. ISBN:978-80-7496-522-7.
SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2019. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6.
SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ, 2019. Třídní projekty v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1480-9.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)

Témata:

1.) Projektové vzdělávání – teoretická východiska a definice, přínosy;

2.) Typy projektů;

3.) Vzdělávací metody používané při projektovém vzdělávání;

4.) Role učitele při projektovém vzdělávání;

5.) Role dítěte při projektovém vzdělávání;

6.) Role rodiny a dalších sociálních aktérů při projektovém vzdělávání;

7.) Fáze projektu a možnosti jejich implementace v různých kontextech pedagogické praxe;

8.) Dokumentace a pedagogické hodnocení v projektovém vzdělávání

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (04.01.2023)
Předmět je zakončen zápočtem. Ten bude udělen na základě rozpravy nad závěrečnou prací studenta - reflektivní zprávy o realizace projektu v mateřské škole. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK