PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické praktikum - OKB03N409A
Anglický název: Pedagogical practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)
Pro studenty, kteří mají praxi v MŠ: Stěžejním úkolem praxe je dále rozvíjet profesní kompetence a kultivovat osobnost učitele; doložit schopnost odborně a tvořivě pracovat s dětmi předškolního věku; rozvíjet schopnost sebereflexe a reflexe vzdělávací práce a dovednost vyhodnocovat interakce mezi učitelkou a dětmi a mezi dětmi vzájemně a využívat efektivně výsledky evaluace pro plánování a realizaci vlastní vzdělávací práce v předškolním zařízení. Pro studenty, kteří nemají praxi v MŠ: Stěžejním úkolem první části pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních, menších (mikrovýstupy) i větších úseků vzdělávací práce (podle dosavadních zkušeností studenta) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Stěžejním úkolem druhé části pedagogické praxe je příprava a realizace tematického celku či projektu s předškolními dětmi, jeho reflexe a dokumentace. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, projektování, realizace a hodnocení (reflexe a sebereflexe). Hlavním záměrem pedagogického praktika je vytvořit studentům příležitost pro vlastní pedagogické pokusy, pro získávání dalších pedagogických zkušeností, které jim umožní postupně v rámci praxe přebírat roli učitelky po většinu dne. Praxe probíhá na fakultních mateřských školách. Všichni studenti pokračují ve vedení pedagogického portfolia.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. 
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (25.01.2024)

kredity: 6 ECTS (= 180 hodin práce)

Přímá výuka: 9 hodin reflektivní seminář, zbylé hodiny tvoří příprava, realizace a reflexe vlastní ledagogické práce, zpracování úkolů v Moodle (vč. pedagogického portfolia) a příprava na reflektivní seminář.

Student s praxí v MŠ: plní úkoly ve vlastní MŠ 

Studenti bez praxe: plní 4týdenní pedagogickou praxi v FMŠ - v návaznosti na domluvu s vyučující.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)
  • reflektivní seminář (prezentace, reflexe, skupinová práce)
  • praxe
  • individuální a skupinová práce v MS Teams a v Moodle
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)
Témata:
1) Seznámení se ŠVP, TVP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, vnitřními předpisy atd.
2) Hospitační činnosti a strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou).
3) Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy).
4) Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
5) Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí).
6) Příprava, realizace, reflexe a dokumentace tematického celku či projektu v návaznosti na TVP.
7) Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích).
8) Formativní hodnocení studenta s cílem podpořit rozvoj jeho učitelských kompetencí.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)

Podmínky splnění kurzu jsou podrobně rozepsány v Moodle kurzu.

Klíčovým pro splnění zápočtu je:

  • absolvování 100 % praxe v FMŠ a odevzdání reflexe praxe v případě studentů bez praxe v MŠ.
  • zpracování úkolů dle pokynů v Moodle kurzu
  • zpracování sebereflexe rozvoje svých profesních kompetencí před praxí a po jejím ukončení (u studentů bez praxe v MŠ: sdílení s fakultní učitelkou, zapracování do portfolia) - dle pokynů v Moodle kurzu.
  • zpracování portfolia dle pokynů v Moodle kurzu
  • aktivní participace na skupinové práci v MS Teams mezi jednotlivými setkáními
  • účast na seminářích v plném rozsahu
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8656 (klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání - informačním setkání k průběhu praxe ).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK