PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe hospitačně-asistenční se seminářem - OKB03N207A
Anglický název: Observational and Assistant Teaching Practice with Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Ristić, Ph.D.
Prerekvizity : OKB03N108A
Záměnnost : OPB03N207A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)
Pedagogická praxe navazuje na úvodní praxi. V rámci kurzu plní studenti dvoutýdenní pedagogickou praxi na fakultních mateřských školách a své zkušenosti reflektují v rámci společného semináře. Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Náplň praxe má hospitační rovinu: pozorování a analyzování edukačních procesů v mateřské škole, tak rovinou praktickou: studenti vykonávají pod vedením fakultní učitelky asistenční činnosti ve třídě, vstupují do interakce s dětmi. Kurz je provázán obsahově s teoretickým kurzem Teorie a didaktika předškolní výchovy I. Studenti se proto zaměřují na konkrétní realizaci vybraných témat v praxi. Studenti pokračují ve vedení pedagogického portfolia. Témata: 1) Pozorování dítěte: reflexe jeho situovanosti v současnosti, v současné rodině a mateřské škole 2) Reflexe charakteristik cílů výchovy v osobnostně orientovaném modelu v kontextu konkrétních zkušeností studenta z praxe v FMŠ. 3) Reflexe práce pedagoga s RVP PV v oblasti cílů, organizace a obsahu vzdělávání v prostředí mateřské školy. 4) Reflexe vlastní pedagogické zkušenosti z praxe ve fakultní mateřské škole: interakce s jednotlivými dětmi, s menší/větší skupinou, přípravy a realizace mikrovýstupů, interakce s dalšími pedagogy ve třídě, s rodiči. 5) Reflexe rozmanitosti podmínek, organizace i vlastních edukačních procesů v jednotlivých fakultních mateřských školách. Požadavkem pro studenty bez praxe v MŠ na pozici učitelky nebo asistenta pedagoga: 2 týdny souvislé praxe (celkem min 40 hodin): 1 týden 18.4.-22.4.2022 (2. týden v bloku dle volby studenta) v FMŠ Požadavky na student s praxí v MŠ na pozici učitelky nebo asistenta pedagoga: 1 týden praxe (min. 20 hodin) v čase dle volby studenta v rámci letního semestru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)
Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Náplň praxe má hospitační rovinu: pozorování a analyzování edukačních procesů v mateřské škole, tak rovinou praktickou: studenti vykonávají pod vedením fakultní učitelky asistenční činnosti ve třídě, vstupují do interakce s dětmi. Kurz je provázán obsahově s teoretickým kurzem Teorie a didaktika předškolní výchovy I. Studenti se proto zaměřují na konkrétní realizaci vybraných témat v praxi.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže: 2 ECTS (60 hodin práce)

  • praxe: minimálně 40 hodin u studentů bez pedagogické práce učitele/asistenta v MŠ
  • studium literatury a příprava na pedagogickou práci: 35 hodin dle toho, zda má student praxi či nikoli
  • reflektivní setkání: 5 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2018.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Metody výuky:

- praxe

- reflexe zkušenotí studentů

- video analýza

- skupinová diskuse

- práce v Moodle

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

Témata:

1) Pozorování dítěte: reflexe jeho situovanosti v současnosti, v současné rodině a mateřské škole

2) Reflexe charakteristik cílů výchovy v osobnostně orientovaném modelu v kontextu konkrétních zkušeností studenta z praxe v FMŠ.

3) Reflexe práce pedagoga s RVP PV v oblasti cílů, organizace a obsahu vzdělávání v prostředí mateřské školy.

4) Reflexe vlastní pedagogické zkušenosti z praxe ve fakultní mateřské škole: interakce s jednotlivými dětmi, s menší/větší skupinou, přípravy a realizace mikrovýstupů, interakce s dalšími pedagogy ve třídě, s rodiči.

5) Reflexe rozmanitosti podmínek, organizace i vlastních edukačních procesů v jednotlivých fakultních mateřských školách.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (30.01.2022)

Předmět bude zakončen na společném reflektivním setkání, na kterém budou studenti prezentovat dílčích úkolů stanovené během praxe a zpracované v portfoliích (pedagogické situace, úkol k cílům atd.). Místo a čas závěrečného reflektivního setkání bude upřesněn během semestru.

Podmínkou je aktivní účast na výuce, prezentace úkolů v rámci setkání a splnění úkolů v Moodle.

Dílčí úkoly:

- mapa sociální situovanosti dětí ve vybrané třídě praxe (zpracování ve dvojici)

- analýza pedagogické situace

- analýza a reflexe vlastních cílů ve vlastní naveržené a realizované vzdělávací činnosti

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Petra Ristić, Ph.D. (17.01.2023)

Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8639 (klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK