PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe úvodní se seminářem - OKB03N108A
Anglický název: Introductory teaching practice with seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Záměnnost : OPB03N108A
Je prerekvizitou pro: OKB03N207A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (11.09.2022)
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Cílem předmětu je prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy a uvedení do problematiky praxe předškolního vzdělávání. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti a drobné asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole pro studenty, kteří nepracují v mateřské škole. Studenti plní úkoly zadané vedoucím praxe a fakultní učitelkou. Studenti si zakládají své pedagogické portfolio, které bude sloužit k dokumentaci jejich praxe, profesní profilace a růstu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)

Cílem předmětu je prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy a uvedení do problematiky praxe předškolního vzdělávání.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (11.09.2022)

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury, Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání atd.) a po stránce praktické (příprava na úkoly realizované pod vedením fakultní učitelky na FMŠ v rámci týdne praxe u studentů, kteří nepracují v mateřské škole; zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu,  např. rozhovor s učitelkami, dětmi a rodiči, příprava a zpracování pozorování z praxe, příprava mikrovýstupů s dětmi atd.).  

Vyčíslení studijní zátěže: 6h přímé výuky, 26h příprava na výuku, 6h samostudium literatury, 5h práce se studijními materiály, 30h plnění průběžných úkolů, 8h seminární práce, 5h příprava na zápočet. Celkem 86h.   

V případě distanční výuky bude probíhat výuka v čase rozvrhu v MS TEAMS - studenti obdrží přístupová data v Moodle kurzu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (11.09.2022)

KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1568-1.

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

SYSLOVÁ Z. a kol. Didaktika mateřské školy. 1.vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 s.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

Doporučená literatura: Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)

Témata:
1) Základní seznámení s prostředím mateřské školy.
2) Základní seznámení s edukačními procesy a jejich organizací v mateřské škole.
3) Pozorování a analyzování práce učitelky.
4) Získání pedagogické zkušenosti: pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi.
4) Hospitační činnosti, pohospitační reflexe (rozbory).
5) Rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy.
6) Srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe a sebereflexe studenta.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Ristić, Ph.D. (11.09.2022)

1. Aktivní účast na semináři a příprava úkolů na seminář (100% účast).

2. Odevzdání seminární práce do Moodle.

3. Založení pedagogického (profesního) portfolia v kvalitě odpovídající požadavkům vyučujícího.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (10.09.2021)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8632.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK