PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematické gramotnosti s exkursí - OKB03M604C
Anglický název: Matematical Literacy Didactics with Excursion
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)
Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse, analýza videozáznamů. Cílem kurzu je prohloubit didaktické myšlení posluchačů, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP. Dalším cílem kurzu je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry. Oproti původní akreditaci je tento cíl rozšířen o prohloubenou diagnostiku vzhledem k pojmu číslo v roli počtu a vzhledem k problematice časoprostorové orientace s využitím výsledků výzkumu vyučujícího.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem předmětu je propojení teorie s praxí. Kurz má uzpmžnit zozšíření didaktických dovedností v kontextu předmatematické gramontnosti v mateřské škole.

Kurz představuje úvod do diagnostiky v oblasti PMG.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

8 h představuje přímá účast v kurzu v mateřské škole a v posluchárně při analýze videozáznamů; 30 h využití zkušeností v praxi jejich kmenové mateřské školy u studentů kombinovaného studia, 30 h samostudia, 20-40 h přípravy závěrečné práce, realizace v kmenové mateřské škole a písemné zpracování.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

RVP PV, ŠVP dané mateřské školy; dále dle konkrétního výběru okruhů dle přání studentů; aktuální články týkající se pracovních listů v mateřské škole; člnánky k praxi v mateřské škole: portál NPI, Informatorium.

KASLOVÁ, M. a A. HAVLÍČKOVÁ (2023) Karetní hry pro děti ve věku 5-10 let. In Naďa Vondrová (Ed.) Sborník konference Dva dny s didaktikou matematiky, s. 157-166. Dostupné na https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000239-ebe8febe91/Sbornik%20Dva%20dny%20s%20didaktikou%20matematiky%202023%20(1).pdf

KASLOVÁ, M. a R. HAVLÍČKOVÁ (2022) HRY K PŘEMÝŠLENÍ.In Naďa VONDROVÁ (Ed.) SBORNÍK DVA DNY S DIDAKTIKOU MATEMATIKY, S. 101-115, doastupné na https://8d8f55af62.clvaw-cdnwnd.com/0023db53731df613e31376e312bef977/200000209-4984e49850/Sborn%C3%ADk%20Dva%20dny%20s%20DM%202022.pdf

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

střídají se metody pozorování, analýzy vybraných situací s diskusí a vlastní činnosti studenta ve dvojici s dítětem; v domáíc příravě se toto opakuje a s tím, že se student více opírá o samostudium a prokáže osvojení základních technik Dg.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

aktivity: rozvíjející, diagnostické a terapeutické (číslo v roli počtu, tvar věci);
aktivity a jejich začlenění do diaktické struktury
kriteria pro hodnocení aktivit zaměřených PMG;
význam formulace úkolu, pravidel a podobně;
nástroje pro rozvoj prostorové představivosti, kombinačních schopností, gradace aktivit a jejich zasazení do didaktických konektivních struktur.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

a) student se účastní obou částí kurzu;
b) student se aktivně zapojí do praktických činností v mateřské škole - příprava, realizace, diskuse;
c) student tvořivě připraví sérii gradovaných aktivit zaměřených na diagnostiku v PMG, jejich vhodnost ověří v kmenové mateřské škole a na závěr předloží zpracování této zkušenosti i s analýzou a reflexí.

Další doporučené předměty
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Nadprůměrné dítě v matematice

Didaktika předmatematické gramotnosti

Matematika a volný čas

Základy logiky a rozovje logického myšlení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK