PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj matematické pregramotnosti - OKB03M303A
Anglický název: Development of mathematical literacy
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Záměnnost : OPB03M303A
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí a odstranit obavy z matematiky.
Studenti si mají vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace.
Akcent je v předmětu kladen na konstruktivistické přístupy a pojetí komplexních aktivit v rámci konstruktivistických divergentních didaktických struktur a vytvářejí se u nich podmínky pro rozvoj kritického  myšlení v PMG.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Výuka je založena na samostudiu z literatury a zdrojů na Moodlu a na aktivní účasti ve výuce.

Studium: přímá výuka 10 h, samostudium, příprava na výuku 65 h, konzultace online 2-6 h; příprava závěrečného testu 10-15 h

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3.

CAROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2022. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Zebra problem solving for children aged 5-10 years In Quaderni della Diddatica, 4 pp. 2023

KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.

KASLOVÁ, M. Celek a jeho části.  Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN).

OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.

TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988.

Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Studenti si dle pokynů vyučujícího před každou výukou prostudují z povinné  literatury zadané téma, což se v následující výuce stává východiskem pro diskuzi či test; následná výuka již bude pouze prostudovanou problematiku strukturovat a prohlubovat.
Ke každému setkání bude zadán kontrolní test v Moodlu či přímo ve výuce. Domácí příprava bude mít dvě formy kontroly:a)  vložení písemné přípravy do Moodlu v daném časovém úseku; b) krátký test v průběhu semináře, c) diskuse k dané praktické činnosti (propojení prostudovaného s praxí).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

Témata:
1)    Úvod do logiky a logického myšlení, řešení problémů a práce s informací.
2)    Pojmotvorný proces, matematické pojmy – vznik v historii, rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D), modely a reprezentace pojmů, komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové).
3)    Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření).
4)    Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi.
5)    Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.
6)    Pojmy: tvar věci, tvar obrázku a tvar čáry;  čára a její role, cesta ke grafickému znaku.

7)   Prvky topologie; labyrinty, jednotažky.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (31.01.2024)

a) docházka 100 % (v krajním případě lze nahradit účawstí v kurzu pro prezeční studium)

b) aktivní účast ve výuce (připravenost, promyšlenost tématu a schopnost k probnlematice diskutovat, profesně argumentovat)

c) vypracování úkolů dle zadání buď k odevzdání prezenčně či do moodlu (u fotodokumentace s dětmi nelze vkládat do Moodlu) na každé prezeční setkání

d) úspěšné zvládnutí závěrečného testu nad 65 %

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK